Underhållande och ogentlemannaaktigt

Den här filmen är baserad på en verklig händelse från andra världskriget som tystades ner och hölls hemlig tills Winston Churchills hemlighetsklassade dokument blev offentliga 2016. Det handlar om Operation Postmaster, en militär åtgärd från Storbritannien för att drastiskt minska nazisternas marina möjligheter att ta över allt mer av Europa.

Här i filmen initieras det av brigadchefen Gubbins (Cary Elwes) på uppdrag av Churchlll (Rory Kinnear) och eftersom det handlar om ett sabotageuppdrag "off the books" behövs en brokig skara halvgalningar som kan klara av det omöjliga. Gruppledare blir Gus March-Phillipps (Henry Cavill) som handplockar ett par medarbetare med specialkunskaper, Henry Hayes (Hero Fiennes Tiffin), Freddy Alvarez (Henry Golding) och "Den danska hammaren" Anders Lassen (Alan Ritchson).

På väg mot slutmålet, ön Fernando Po, fritar de strategen Geoffrey Appleyard (Alex Pettyfer) som tillfångatagits av nazister på Kanarieöarna. Separat har SOE-agenterna Marjorie Stewart (Eiza González) and Richard Heron (Babs Olusanmokun) tagit sig till ön för att rekrytera hjälp och ordna med förutsättningarna när specialstyrkan ska sänka det italienska skeppet Duchessa d'Aosta där vapen och tillbehör till nazisternas ubåtar fraktas. Ett hinder på vägen är SS-kommendören och erkända judeplågaren Heinrich Luhr (Til Schweiger) som styr från ön.

Det här är en våldsam och blodig historia som drar åt samma håll som "The Inglorious Bastards"/"Inglourious Basterds" och kanske framför allt den senare eftersom det ändå är någon sorts komisk touch på det hela med överdrivet blodtörstiga hjältar. Den danska hammaren Lassen är lika biffig som tre personer ihopslaget och skjuter ihjäl nazister med pilbåge och karvar till och med ut hjärtat på en i samma stund som han träffar Appleyard för första gången.

När eftertexterna rullar i gång och DIRECTED BY GUY RITCHIE skrivs ut så faller ganska många bitar på plats för mig. Förstås - Ritchie är kanske inte Englands Tarantino men de tillhör ändå samma generations regissörer på något vis. Jag gillar tonen Ritchie fått till i filmen. Den är visserligen våldsam så det räcker och blir över, men det är ändå spännande och underhållande i två timmar. Helt klart en sevärd film.

1. Hjältarna seglar under svensk flagg och tvingas prata lite med svensk brytning. Ganska komiskt. En bit in i filmen får en birollsfigur dyka upp och säga en mening på svenska. Rollen görs av Nikolas Salmon som enligt IMDB är både engelsk och svensk och med tanke på hur korrekt meningen levereras så kan Salmon uppenbart svenska.

2. En karaktär som är mellan brigadchefen och specialteamet är Ian Flemming (Freddie Fox), det vill säga författaren som hittade på James Bond. Han presenterar sig som "Flemming, Ian Flemming" för att det ska bli extra uppenbart.

3. Innan eftertexterna skrivs det ut lite information om de verkliga människorna och där nämns det att Flemming troligen baserade Bond på Gus March-Phillipps. Lite lustigt då att Henry Cavill var en av de skådespelare som eventuellt skulle ta över som Bond efter Daniel Craig.

ANDERS JAKOBSON (2024-08-05)