Fantastisk eller sopor?

Mitt första försök att se "Bullet Train" gick inte särskilt bra. Jag störde mig snabbt på två saker. Först och främst på manusets jobbiga försök att skriva Tarantino-dialog två decennier för sent, och sedan på att man satsar stenhårt på en flashig visuell stil till förmån för i princip allt annat. Jag stängde faktiskt av efter dryga 20 minuter, och hade ingen avsikt att se klart den.

Men så tog nyfikenheten ändå överhanden. Andras åsikter om filmen var så polariserade: antingen var det en fantastisk film, eller så var det bara sopor. Jag insåg att jag måste lägga om mina förväntningar och försöka se filmen för det den försöker vara och inte vad jag vill se.

En neurotisk och otursförföljd lönnmördare (Brad Pitt) får ett till synes enkelt jobb: gå ombord på ett japanskt snabbtåg, sno en väska och kliv av på nästa station. Som tittare får vi dock veta en hel del mer. På tåget finns ett flertal andra skumma personer som alla har olika uppdrag, men har en person gemensamt: White Death, en yakuzaboss som antingen är någons måltavla, släkting eller uppdragsbeställare. Snabbt blir situationen ombord betydligt mer komplicerad, medan alla försöker överleva och samtidigt lista ut vem som är ute efter vad.

Som sagt är filmen full av Tarantino-aktig dialog och skarpt stiliserade karaktärer. Till exempel är en kille fixerad vid barnserien "Thomas & vännerna" vars livslektioner lärt honom att bedöma människor, något som man återkommer till ungefär var tredje minut. Det är inte så att det är dåligt, tvärtom är det faktiskt ganska fyndigt, men det hela känns så skitnödigt inmejslat i manuset i tydlig förhoppning om att skapa samma intryck hos publiken som så mycket från den tidigare nämnda filmskaparen.

Man kämpar stenhårt med den visuella stilen, men lyckligtvis känns det på det hela taget inte som om det faktiskt får gå före funktion i de finurliga och underhållande actionscenerna. Visst går man ofta klart utanför rimlighetens gränser ibland, men realism är inte heller något du ska förvänta dig här. "Bullet Train" underhåller för stunden om man är på rätt humör, men borde inte hamna på någons tio-i-topp-lista för året.

På skivan hittar du ett kommentarsspår med regissören David Leitch, producenten Kelly McCormick (som även är Davids fru) samt manusförfattaren Zak Olkewicz. En dryg halvtimme med featurettes pendlar mellan meningslöst och intressant. Sämst är "Trained professionals" som låter skådisarna berätta hur fantastisk filmen är och vilka karaktärerna du just sett är. Ett klipp berättar om "easter eggs" i filmen - detaljer du kan ha missat, vilket är milt intressant.

Desto bättre blir det i två featurettes om filmens stunts, som gärna fått vara längre. I den ena får vi se skådisar och stuntmän under inspelningen, med lite kul klipp från bakom kulisserna, och i det andra klippet får vi se några pre-viz-videos (stuntmakarnas egen förhandsversion av en actionscen) ihopklippta med slutresultaten. Toppkvalitet på stuntteamet hos 87North, där Letich och McCormick är delägare. Avslutningsvis ett gäng konstiga trailers som handlar mer om nåt sportevenemang, samt några minuter muntra bloopers. Allt extramaterial är svensktextat.

1. Filmen är baserad på den japanska boken "Maria Beetle" av Kôtarô Isaka, och var från början tänkt att bli ett drama.

2. Ryan Reynolds gör en mini-cameo, precis som Brad Pitt gjorde i "Deadpool 2". Båda filmerna är regisserade av David Leitch.

3. Trots att filmen utspelar sig på flera platser i Japan så är allt filmat på scener i Los Angeles.