Nummer 50 är inte slutet

Hyfsat tätt efter förra filmen, utmärkta "Inferno", kommer denna den 50:e Beck-filmen med Peter Haber i titelrollen. I 27 år har han gjort rollen och än är det inte slut. Minst två filmer till är utlovade, även om det inte är känt när de ska komma i dagsläget.

"Dödläge" avslutar den här kvartetten filmer som kan ses som en nionde säsong, om man så vill, och där de två första filmerna i denna omgång frontat fel person på affischen, kan jag tycka att det är ganska rätt att det är Beck själv som är på denna affisch - trots att han i vanlig, modern ordning har en ganska tillbakadragen roll i helheten.

Den här filmen inleds med att kriminell figur som heter Chris, med en bakgrund i ett uppmärksammat värdetransportsrån där pengarna fortfarande inte är återfunna, mördas i sitt hem. Bara en liten stund innan har han blivit uppsökt av sin exfru Nina (Alexandra Nordberg) och sedan öppnat dörren för en okänd person. Polisutredningen störs av två saker. Det ena är en swishjournalist (Sofia Ledarp) som lyckas få vittnen att säga mer än vad de vågar berätta för polisen, vilket försvårar utredningen. Det andra är att en uniformerad patrull skickas för att hämta Nina och attackeras av den okända personen. En av poliserna hamnar på sjukhus, den andra tas som gisslan och det är ingen annan än Vilhelm Beck (Valter Skarsgård). Just därför blir Martin Beck extra engagerad och upprörd på ett knappt kontrollerbart sätt.

Det ska snart visa sig för tittaren att Nina och den okända personen Milo (Lancelot Ncube) är i maskopi och målet är att hitta pengarna från rånet. Vilhelm Beck blir en viktig spelpjäs men Beck-teamet med framför allt Josef Eriksson (Martin Wallström), Alex Beijer (Jennie Silfverhjelm) och Oskar Bergman (Måns Nathanaelson) i spetsen ligger hack i häl medan Martin Beck oroar sig.

I det stora hela har de fyra filmerna i den här omgången hållit hög klass i "Beck"-sammanhang, med "Inferno" som det stora utropstecknet. "Dödläge" är fullt godkänd och kanske är vi lite närmare det generationsskifte jag anade efter "Dödsfällan" där Vilhelm Beck verkligen var i fokus. Nu är han i fokus även i denna film, men på ett annat sätt och jag tror ändå att vägen framåt är genom hans karaktär om filmserien ska fortsätta i fler än de där två utannonserade filmerna.

1. Film 50 innebär Ingvar Hirdwalls sista insats som grannen. Han dog i april 2023, men jag undrar om karaktären ändå var på väg att skrivas ut för hans scen den här gången är kusligt lämplig som sista insats.

2. Steinar Hovland (Kristofer Hivju) är inte alls med denna gång. Han nämns inte ens.

3. De övriga poliserna i temet Jenny Bodén (Anna Asp) och Ayda Çetin (Elmira Arikan) är plikttroget med i periferin. Teamledare Alex säger till och med åt Ayda att "göra det du gör", vilket är lite småkomiskt självkritiskt från manusförfattarna där Ayda bara är ett sätt att få fram expositionsinformation via en datasökning. Kanske Ayda kunde få lite av huvudrollen i en kommande film?

ANDERS JAKOBSON (2024-02-12)