Ointressant Kubrick-pusselbit

Länge var Stanley Kubricks debutfilm "Fear And Desire" svår att få se. Kubrick själv hade ryktesvis förstört alla kopior han kommit åt. Trots att filmen förlorat sin copyright över åren, kvarstod endast kopior av sämre kvalité. 1994 skulle man visa den i New York, och Kubrick publicerade ett pressmeddelande där han försökte avråda folk från att gå och se den med orden "det är en fumlande amatörs övning". Häromåret upptäcktes en prima originalkopia av filmen som restaurerades.

Vi befinner oss i fiendeland. Var vi är och vilka vi är spelar ingen roll. Fyra man har störtat på fel sida av gränsen med sitt flygplan och måste ta sig tillbaka. De tänker färdas på en flotte på natten, men på väg till floden möter de en bondflicka som de tvingas tillfångata. Menige Sidney, som redan innan befinner sig i mentalt upplösningstillstånd, lämnas att bevaka flickan medan de andra jobbar med flotten.

Man upptäcker att fienden har ett högkvarter med en general en liten bit nedför floden. Sergeant Mac vill försöka döda generalen, medan de andra vill ta sig över gränsen. Allt medan detta utspelar sig får vi höra männens inre tankegångar, allt om deras rädslor och begär.

Jag är inte varken en Kubrick-expert eller -älskare. Jag älskar "The Shining" men är ganska likgiltig inför de flesta av hans andra filmer. "Fear And Desire" är dock en ganska ointressant film. Greppet att låta krigets parter vara anonyma kunde ha sagt så mycket, men här blir det bara ett platt fakta. Männens inre monolog är också ett berättargrepp som i slutändan inte gör någon skillnad. Det blir mer att skriva tittaren på näsan än att förlita sig på att vi förstår deras motivation baserat på deras handlingar.

Tekniskt sett så är det en pragmatisk film. Allt är väl upplyst, tydligt och synligt. Redigeringen är ibland till och med lite klumpig. Med sin knappa timme i speltid så passerar det dock ganska snabbt. Är du ett Kubrick-fan så är det klart att du vill lägga den här biten i pusslet också, men som vanlig filmtittare är det inte mycket att se.

På omslaget förkunnas att det är "den kompletta samlingen av Kubricks allra första filmer", men jag tycker att det är på gränsen till sanning. "The Seafarers" är en reklamfilm för sjömännens fackförening, "Flying Padre" är en dokumentär om en präst som tar sig runt med flygplan och "Day of the Fight" dokumenterar en dag i en boxares liv. Det är stelt, tråkigt och fullständigt uppenbart att om det inte vore för att Kubrick regisserat så skulle ingen någonsin bry sig om kortfilmerna.

Den brittiska utgåvan av filmen har dock featurettes med mer information om "Fear and Desire" samt en intervju med Kubrick själv, vilket skulle varit enormt mer intressant att se än dessa kortfilmer.

1. Frank Silvera, som spelar Sergeant Mac, dog av en elchock 1970 när han reparerade sin avfallskvarn.

2. Kubrick lär också ha jämfört filmen med ett barns teckning på ett kylskåp.