Tjusig och hämnddriven modern western

"The Harder They Fall" beskrivs som en svart western, i betydelsen att svarta skådespelare gör alla roller. Men det är inget konstigt med det då karaktärerna är verklighetsbaserade och är således svarta. Alltså är det bara en western? Hur som helst är det en hämnddriven berättelse. I inledningen ser vi hur den unga Nat Love (Jonathan Majors) blir vittne till hur hans båda föräldrar blir kallblodigt skjutna av Rufus Buck (Idris Elba). Det sker vid middagsbordet och innan han går ristar Buck in ett litet kors i pannan på Love. Hans värsta stund i livet för evigt inpräntat i minnet - bokstavligt talat.

När Love växt upp har han blivit en rånare med eget gäng som livnär sig på att råna andra rånare på deras pengar. Successivt har han även letat upp varenda en av de personer som ingick Bucks gäng när han förlorade sina föräldrar och tagit sin hämnd. På alla utom Buck själv då förstås som Love vet sitter inspärrad i fängelse med ingen som helst chans att komma ut. Eller? Det ska visa sig att Bucks nuvarande gäng har andra planer och fritar honom under lätt spektakulära former när han transporteras i ett tåg.

Detta förändrar saker och ting för Love som givetvis måste få sin kompletta hämnd och det hela leder till att två gäng ställs mot varandra i en blodig strid där få ha möjlighet att överleva.

Det är en ganska grundläggande story när man kokar ner den till några få rader. Som modern westernfilm är det en snyggt gjord historia som kanske är lite väl snygg i förhållande till den verklighet den ska skildra. Här har vi plana gator utan några som helst skavanker, vi har hus i starka och nymålade färger, vi har välpolerade vapen, vi har hygien av det fräschare slaget och så vidare. Ganska långt ifrån den skitiga verklighet som till exempel skildrades i "True Grit" eller "Deadwood". Det finns också någon sorts Quentin Tarantino-coolhet i filmen med snärtiga dialoger, souldoftande musik, blodstänkande våld och andra små detaljer som kan associeras till kultfilmskungen.

Väldigt mycket av filmen vilar på Jonathan Majors axlar och han gör ett riktigt bra jobb. Jag har inte sett speciellt många av hans tidigare insatser men han imponerade med sitt lilla inhopp i "Loki - Säsong 1" och i och med att han kommer att synas i kommande MCU-sammanhang kommer jag inte att missa honom från och med nu.

Den som är sugen på en modern western kan leta rätt på "The Harder They Fall" och känna sig fullt nöjd dryga två timmar senare.

1. Vid ett tillfälle i filmen måste en karaktär utföra ett bankrån i en vit stad och den är verkligen vit, vilket poängteras extra mycket av en textskylt.

2. Det finns en person i varje gäng som ska vara extra snabb på att dra sin pistol. Men är de snabbare än Lucky Luke?