Nytt försök att återuppliva skräckserien

Det är ju lite lustigt med alla dessa franchiser som vägrar att dö. Man skulle ju kunna tro att att en saga är slut när det kommer en film till och med heter "Saw - The Final Chapter" men icke sa Nicke. Även om originalserien tog slut med ovan nämnda sjunde film 2010 kom det mer. Först med "Jigsaw" (2017) som jag ärligt talat hade glömt bort och som skulle vara starten på en ny serie. Så blev det inte för 2021 kom "Spiral: From the Legacy of Saw" med en lite annan inriktning men samma brutala slafs.

Men nu är vi plötsligt tillbaka i originalserien igen med "Saw X" vilket alltså betyder att "Jigsaw" och "Spiral" ska ses som film åtta och nio. Och för att kanske krångla till det lite mer ska "Saw X" kronologiskt utspela sig mellan film ett och två, vilket i sin tur innebär att Tobin Bell och Shawnee Smith ska spela nästan 20 år yngre versioner av sig själva, vilket fungerar sådär. Speciellt i Smiths fall.

Nåja, filmen sticker ut i sviten i och med att den är mycket mer "bakom kulisserna" än de traditionella filmerna. John Kramer (Bell) kämpar mot en hjärntumör som kommer att avsluta hans liv vilken månad som helst och genom en stödgrupp kommer han i kontakt med Henry Kessler (Michael Beach) som blivit av med sin cancer med hjälp av alternativa metoder som inte godkänts i USA. Kramer kollar upp den norska doktorn bakom metoden och anmäler sig på nätet.

Han blir uppringd av doktorns dotter Cecilia Pederson (Synnøve Macody Lund) som bjuder in Kramer till en mottagning i Mexiko där han ska få den hjälp han behöver. Kramer betalar den rejäla summa som krävs och hamnar under väldigt dramatiska former på mottagningen. Men det är något som är skumt och under den vakna operationen noterar Kramer konstigheter och under läkeperioden inser han att han varit med om en avancerad bluff där det enda han blivit av med är sina pengar. Och är det någon man inte ska leka med så är det självaste Jigsaw och alltså får alla inblandade sina fiskar varma i ett klassiskt spel med djävulska fällor där den ena är vidrigare än den andra.

Trots att Kramer är i Mexiko har han tydligt möjlighet och resurser att knåpa ihop diaboliska fällor i övergivna lokaler och har dessutom tagit sig tid att raffsa ihop griskostymer och den där cyklande Billydockan, vilket känns totalt meningslöst i sammanhanget. Hela speldelen av filmen känns lite spontan och småslarvig, vilket kanske är helt rätt i sammanhanget. Framför allt blir speldeltagarnas reaktioner inte så som de brukar vara i och med att de vet mycket väl vem som ligger bakom spelet och varför de straffas. Lite konstigt.

Filmen gör varken till eller från till den stora berättelsen i franchisen. Jag tror inte att någon har suttit hemma på kammaren och undrat vad som hände mellan film ett och två och om det inte var så att John Kramer blev lurad i Mexiko... Jag tycker att det mest känns som ett halvdesperat försök att krama liv i serien igen när film åtta och nio inte riktigt tog fart. Samtidigt är "Saw X" den film som fått bäst betyg generellt sett sedan första "Saw", så publiken verkar finnas där och den vill förstås ha mer.

1. Fällan på omslaget kallas för "eye vacuum trap" och figurerar bara i en fantasiscen i filmen, men är förstås ett fiffigt vis att få till ett X på omslaget.

2. I filmen kan man se en epostadress till John Kramer som faktiskt är i bruk. Om man skriver till den ska man få ett automatsvar.

3. "Saw XI" är på gång och är en direkt uppföljare till den här filmen. Alltså utökats avståndet mellan film ett och två med minst en film till. En liten ledtråd till innehållet i nästa film kan kanske fås av denna films bonusscen i eftertexterna.

ANDERS JAKOBSON (2024-01-05)