Filmserien lämnar boksviten redan nu

Två år har gått sedan vi fick den första installationen av "Enola Holmes", young adult-versionen av Sherlock Holmes-mytologin med den avsevärt yngre systern Enola (Millie Bobby Brown) i huvudrollen. Det var en underhållande film som i mitt tycke tillförde något till en redan rik mytologi. Sherlock Holmes-puritanerna kanske tycker något annat.

Nancy Springer är författaren som hittat på Enola Holmes och sedan förra filmen har ytterligare två böcker kommit i sviten som just nu består av åtta titlar. Där förra filmen baserades på den första boken, kan jag inte se att uppföljaren är baserad på någon av de andra sju delarna. Alltså verkar filmserien redan nu ta sin egen väg, vilket är både förvånande och spännande.

Enola är kvar i London och har startat sin egen detektivbyrå men uppdragen lyser med sin frånvaro. Lagom till att Enola insett att hon måste ta ned skylten kommer det faktiskt en liten kund. En ung flicka, Bessie (Serrana Su-Ling Bliss), säger att hennes syster har försvunnit och behöver Enolas hjälp att hitta henne. Bessie och systern Sarah (Hannah Dodd) bodde tillsammans och jobbade i en tändsticksfabrik. Det var efter att Sarah anklagades för en stöld på fabriken som hon försvann och därför wallraffar Enola fabriken för att lista ut vad Sarah gjorde och om det finns något samband till hennes försvinnande. Hon hittar snabbt märkligheter.

Parallellt har Sherlock Holmes (Henry Cavill) ett riktigt lurigt fall som gäckar honom. Det är en serie av ekonomiska brott som han inte riktigt kan knäcka. Så småningom ska han komma fram till att detaljerna i brottsserien i själva verket är ett chiffer som bildar ett meddelande som är riktat till en viss person och att hjärnan bakom det är någon extraordinärt lurig. Sherlocks fall ska korsas med Enolas där de får draghjälp av varandra.

Vi återser även markis Tewkesbury (Louis Partridge) som också blivit kvar i London och kämpar med att få fason på sin politiska roll samtidigt som hjärtat vill något annat. Inte bara idealistiskt utan även romantiskt. Han och Enola har fått en speciell relation efter förra filmens äventyr men frågan är hur de ska hantera den och om de ska ge sig hän åt känslorna. Och om inte det vore nog återser vi även Enola och Sherlocks mycket speciella mamma Eudoria (Helena Bonham Carter).

Film två följer i samma anda som sin föregångare men saknar lite av nyhetens behag. Det börjar kännas mer som filmerna tillsammans bildar en serie och det är väl också poängen med det hela. Jag ser inte några direkta fel i det för konceptet kan absolut fungera så länge det finns kluriga fall att berätta om. Just den här gången är det som redan konstaterat en unik historia som inte är baserad på någon av böckerna, men däremot är filmens huvudsakliga fall baserat på en verklig händelse som ledde till "Tändsticksflickornas strejk i London 1888". Att knyta ihop fiktionen med något historiskt tycker jag är ett rent genidrag och gärna något som får fortsätta till kommande filmer.

Om man gillade den första "Enola Holmes"-filmen är chanserna stora att man även gillar denna.

1. Mycroft Holmes lyser med sin frånvaro i filmen. Det visade sig att det blev schemakonflikter för Sam Claflin som helt enkelt inte kunde vara med den här gången. Det betyder inte att karaktären är bortskriven från eventuella ytterligare filmer.

2. Det är samma regissör (Harry Bradbeer) och manusförfattare (Jack Thorne) som sist.

3. Mot slutet av filmen läggs bollen upp för tidernas mest givna smash - som sedan kommer i eftertexterna.

ANDERS JAKOBSON (2022-11-16)