Äventyr för unga djurälskande tittare

Jag har ett väldigt starkt minne av en bild som jag såg i min barndom. Jag vet inte om det var i en bok eller var den nu fanns, men det var en bild från "Doktor Dolittle" (1967) och det jag minns mest är en tvåhövdad lama (?) som såg så otroligt verklig ut. Men filmen såg jag aldrig. Inte heller de två versioner med Eddie Murphy som doktorn som kan prata med djur från 1998 och 2001 (och tre efterföljande direkt-till-video-spinoffs) har passerat mina ögon vad jag kan minnas. Med det sagt är historien om Doktor Dolittle en som berättas på flera olika sätt genom åren och jag är inte helt på det klara på om just denna film är en fortsättning på något vis eller om det är en egen variant. Låt oss bestämma oss för det sistnämnda.

I en liten inledande animerad sekvens får vi hela bakgrunden till Doktor Dolittle och hans fantastiska förmåga att prata med djur på deras eget språk och hjälpa dem med diverse åkommor. Hans talang gör att drottningen av England ger honom en egen fristad där han kan ha sin praktik och de djur som stannar hos honom. Vi får även lära oss att Dolittle träffar kärleken i den äventyrslystna Lily och att Dolittles liv helt och hållet kollapsar när Lily omkommer till havs. Fristaden bommar igen, Dolittle drar sig tillbaka för att undvika andra människor då de påminner honom om Lily.

Det som får den nedgångna doktorn (Robert Downey Jr) att kliva ur sin isolering är två unga människor som kommer till fristaden ungefär samtidigt. Dels är det Tommy Stubbins (Harry Collett) som har råkat skjuta en ekorre och vill att doktorn ska hjälpa honom och dels är det Lady Rose (Carmel Laniado) som kommer från hovet med dystra nyheter. Enligt henne ligger den unga drottningen dödssjuk och om hon dör kommer Dolittles fristad att försvinna. Doktorn räddar livet på ekorren, vilket imponerar så mycket på Tommy att han genast bestämmer sig för att lära sig prata med djur, och väl i hovet lyckas Dolittle lista ut - mitt framför ögonen på drottningens doktor, Dolittles studentkamrat Blair Müdfly (Michael Sheen) - att hon blivit förgiftad. Det enda som kan rädda henne är frukten från det mytomspunna Edenträdet, vilket betyder att Dolittle, Tommy och ett urval av doktorns djur måste följa i Lilys fotspår, vilket förstås betyder både äventyr och fara.

Detta är en familjeanpassad äventyrsfilm som till och med finns i svensk dubbning. Jag har inte vågat lyssna på det ljudspåret då jag inte vill veta hur Robert Downey Jr låter på svenska... Men det är bra att det finns, för jag tror att detta är en film som kan gå hem hos yngre. Den där tidigare versionen av mig själv som stirrade på bilden av den tvåhövdade laman och förtrollades av den, hade älskat den här filmen och på samma vis förtrollats av de animerade djuren. I vuxen ålder imponeras jag av animationerna, men så där kusligt verkliga som jag upplevde laman blir de inte. De är och förblir datagjorda karaktärer, om än oerhört skickligt gjorda sådana.

Jag hade hoppats på att bli lite mer medryckt av "Dolittle", men det blir aldrig någon större filmupplevelse för mig. En liten personlig besvikelse, måste jag ändå säga.

Några kortare featuretter betar av filmen, skådespelarna och lite mer. Robert Downey Jr pratat oerhört väl om den unge Harry Collett och jämför honom med Tom Cruise! Det kan inte vara så dumt för en hyfsat nykläckt skådespelare att få höra.

1. Rösterna till djuren görs av bland annat Emma Thompson, Rami Malek, John Cena, Kumail Nanjiani, Octavia Spencer, Tom Holland, Craig Robinson, Ralph Fiennes, Selena Gomez och Marion Cotillard.

2. Delar av dialogen är ganska modern, till exempel säger isbjörnen Yoshi "bro!" till strutsen Plimpton, men i övrigt är filmen 1800-talsaktig, helt i enighet med originalkällan.

3. Karaktären Doktor John Dolittle är skapad av engelsmannen Hugh Lofting som likt J.R.R. Tolkien skrev medan han satt i skyttegravarna under första världskriget. Den första boken kom 1920 och den första filmadaptionen kom 1928 i form av en kort, tysk, animerad stumfilm.

ANDERS JAKOBSON (2020-07-08)