Fart och fläkt och pappaskämt hela tiden

Den som gillar klassiska matinéfilmer med allt vad det innebär av raffel och äventyr kan götta sig åt "Jungle Cruise". Detta är en film som tar rygg på franchiser som "Indiana Jones", "Mumien" och "Pirates of the Caribbean". I synnerhet sistnämnda. Med lite tillskruvning av manuset hade "Jungle Cruise" lätt kunnat bli en "Pirates..."-film. Men det är inte så konstigt, både denna film och piratsviten är baserade på åkatraktioner från Disneys nöjesparker. Om något åkt "Jungle Cruise" i verkligheten kommer man nog känna igen både karaktärer, händelser och repliker.

Filmen utspelar sig 1916 och i huvudrollen ser vi Emily Blunt som en för tiden besvärlig kvinna. Hennes Lily Houghton är doktor i botanik och feminist med mycket skinn på näsan och därmed lite svår att bli accepterad i typiska manliga sammanhang. Därför skickar hon fram sin bror MacGregor (Jack Whitehall) för att pitcha en expedition i Amazonas där det enligt en gammal legend ska finnas ett träd, Månens tårar, vars blomblad kan bota vilken åkomma eller sjukdom som helst. Det de behöver från forskningssällskapet är tillgång till en pilspets som ska vara en sorts ledtråd till var trädet finns. Det blir kalla handen, varpå Lily listigt stjäl pilspetsen mitt framför näsan på en annan intressent, den tyska aristokraten prins Joachim (Jesse Plemons).

Syskonparet far till Amazonas och slår sig samman med skämtsamma kaptenen Frank Wolff (Dwayne Johnson) som kan Amazonas utan och innan efter att ha kört runt turister där i vad som känns som evigheter. Först är Frank negativt inställd till uppdraget men när han får se pilspetsen ändras hans inställning. Är han någon de kan lita på eller finns det ett eget intresse? De är dock inte ensamma på floden - prins Joachim är efter dem, och han är å sin tur inte ensam om att jaga efter hjältetrion. Det finns andra som är väldigt angelägna om att hitta Månens tårar, betydligt otrevligare typer...

Det här är verkligen är äventyrsfilm i ordets verkliga betydelse. Det är knappt fem minuters paus mellan de olika dramatiska inslagen där folk hamnar i otroligt kniviga situationer som de på något magiskt sätt klarar sig ur i sista sekunden. Nog för att det är roligt med fart och fläkt, men här är det nästan för mycket. Men om man har i åtanke att filmen är baserad på en åkattraktion där det måste hända någonting hela tiden så blir det inte så märkligt trots allt.

Jag har inget emot matiné- och äventyrsfilmer, men det blir lite extra allt här som sagt. Lyckligtvis är filmen snyggt gjord med en del spektakulära karaktärsdesigner som verkligen påminner om "Pirates..." spökfigurer, vilket gör att det blir ännu enklare att göra kopplingen.

Emily Blunt och Dwayne Johnson får ursäkta men den stora stjärnan i filmen är den ständigt imponerande Jesse Plemons som skapat en otroligt bra filmskurk. Precis så ond och tysk som han ska vara. Nästan lite av behållningen med hela filmen... Nej, den här filmen är vad den är, ett fartfyllt äventyr med lika delar spänning, mystik och humor. Låt bara bli att förvandla den till en franchise!

Filmen går att se i "Expedition mode", vilket innebär att det poppar upp lite information i rutor medan man tittar. Kul för den som vill fördjupa sig.

Det finns två bakomfilmer. Den ena är lite mer traditionell om hur filmen kom till medan den andra är mer fokuserad på att berätta hur filmen gjordes, med lite tittar på scenbyggen och effekter. En kompletterande kortare film berättar om kemin mellan Emily Blunt och Dwayne Johnson med det sedvanliga kärleksströsslandet som given ingrediens.

Det finns också ett inslag som handlar om åkattraktionen, i synnerhet de som jobbat på den som kaptener precis som filmens Frank Wolff. Kanske inte superintressent att ta del av i en kvart, men det finns där i alla fall.

En hoper bortklippta scener och lite bloopers ligger förstås också med.

1. Det är lite lustigt att filmens inledande musik, som återkommer lite då och då, är en instrumental och omarrangerad variant av Metallicas "Nothing Else Matters". Låten passar dock väldigt bra in i det utförande som den görs i här.

2. Utifrån vissa bildvinklar känns det som att filmen gjorts för att visas i 3D. Jag kan dock inte se att så är fallet. 3D-trenden har avtagit ganska rejält de senaste åren.

3. Frank Wolffs pappaskämtande är direkt taget ur åkattraktionen.

ANDERS JAKOBSON (2022-01-28)