Bara småroligt om fejkande reportrar

"Hipp Hipp!" hade karaktären Morgan Pålsson, en utrikeskorrespondent som till synes rapporterade från stridens hetta i något krigsdrabbat land när han i själva verket stod på en behaglig strand i ett semesterparadis. Varianter på detta har gjorts tidigare och när Ricky Gervais skriver och regisserar en film direkt för Netflix är det en del av plotten.

Gervais spelar Ian Finch, tekniker på en liten lokalradiostation i New York. Han samarbetar med flera reportrar, men speciellt med Frank Bonneville (Eric Bana) som har en otrolig talang för att skapa bra innehåll från till synes ingenting - även om det allt för ofta betyder att vissa regler och lagar måste böjas till lite. Frank är i grund och botten ett svin, och under en firmafest hamnar han i säng med Ians fru Eleanor (Vera Farmiga) utan att veta att hon är hon. Dagen därpå lämnar hon Ian utan att han förstår varför, och samtidigt beordras Frank att åka till oroliga Ecuador och väljer att ta med sig Ian, som tydligt behöver ett miljöombyte. Men i röran råkar Ian kasta bort både biljetter, pass och kontanter och med bara timmar kvar till den första direktrapporten är situationen helt åt skogen.

De tar sin tillflykt till en vindsvåning ovanpå en restaurang mitt emot radiostationen och kommer till slut på att de kan fejka rapporterna. Ian ordnar lite ljudeffekter och Frank improviserar som bara han kan. Och det går bra, riktigt bra. Allt rullar på fint tills de lyckas ge sken av att de blivit kidnappade och faktiskt måste ta sig till Ecuador för att bli frisläppta. Något som inte går helt smidigt.

"Special Correspondents" är smårolig och emellanåt överraskande i sina vändningar och knäppa sidospår. Vem hade till exempel trott att Vera Farmigas karaktär skulle vara så hjärtlös att hon hittar många sätt att sko sig på sin mans försvinnande?

Men filmen är just "smårolig". Jag hade förväntat mig att få gapskratta någon gång emellanåt och inte bara le och förstå vad som är roligt. Det är långt ifrån det bästa Gervais producerat, men jag känner mig ändå underhållen under 100 minuter - speciellt av America Ferrera och Raúl Castillos korkade restaurangägarpar. Snacka om att inte ha alla bestick i lådan...

1. Trots att Ricky Gervais står som ensam manusförfattare är filmen en remake, eller åtminstone kraftigt inspirerad av, en fransk film från 2009: "Envoyés très spéciaux", vilket alltså är franska för "Special Correspondents"...

2. I filmen figurerar en låt som en karaktär skrivit och framför live. Har man sett "The Office" och/eller lyssnat på Gervais podcasts hör man tydligt att han skrivit den.

3. Gervais nästa filmprojekt är "Life on the Road" där den självupptagne David Brent väckts till liv på nytt.

ANDERS JAKOBSON (2016-05-04)