Ifrågasättande berättelse om vår samtid

Ramon (Daniel Zovatto) drömmer om att skapa dataspel och är nära drömmen med sitt spel Realms som baseras på hans drömmar. Plötsligt börjar han dock se siffrorna 1 1 1 1 överallt, både i verkligheten och i sitt spel. Allt förvärras när han ser fyra lågor med siffrorna när ingen annan kan. På grund av detta skickar hans föräldrar Audrey (Holly Hunter) och Greg (Tim Robbins) honom till psykologen Farid Shokrani (Peter Macdissi). Vad de inte kan förvänta sig är att Ramons syner och dataspel har med Farids bakgrund att göra. De båda är sammankopplade på något övernaturligt sätt.

Familjen Bayer-Boatwright är inte den vanliga amerikanska familjen, ändå är de en symbol för vår moderna familj. Audrey och Greg har tillsammans adopterat tre barn från tre olika delar av världen. Dessutom har de en biologisk dotter. När sonen Ramon plötsligt börjar se syner börjar samtliga av deras liv att förändras. Vad en familjemedlem gör påverkar plötsligt den mentala hälsan för en annan. Dessutom kommer Kristen (Sosie Bacon), den biologiska dottern i familjen, väldigt nära Farids son Navid (Marwan Salama).

"Here and Now" kombinerar alla ämnen som rör identitet och som de senaste åren skakat om USA. Ämnen som skakar om hela vår värld och som känns oerhört aktuella även i Sverige. Allting omringat av en övernaturlig kraft som ifrågasätter vad som är verkligt och hur vi har en förmåga att klassificera allt som är annorlunda som en psykisk sjukdom.

Att berätta en historia om förtryck mot kvinnor, homosexuella, transpersoner, muslimer och människor med annan hudfärg än vit kombinerat med att visa en annan sida av mental ohälsa verkar på pappret vara en ganska omöjlig uppgift. Det blir lätt för mycket och i stället för att berätta något viktigt slutar det med att man inte får fram någonting alls. "Here and Now" lyckas dock. Skaparna har tagit bort boxarna som delar in människor i olika fack och valt att se problemen på samma sätt. Allt handlar om att några människor anser sig stå över några andra. Tack vare detta lyckas man bolla olika historier och deras egna problem. Bland annat finns det en väldigt fin scen där Kristen försökt hitta en egen väg och identitet, men slutligen kommer fram till att hon inte har något rätt att ta en annans bakgrund och tro. Det hela gör att hon får en större förståelse för de som är annorlunda än henne själv. Att det slutligen handlar om förmågan att se ur andra människors perspektiv snarare än försöka anamma deras historia.

"Here and Now" behandlar väldigt allvarliga ämnen, men gör det på ett sätt som aldrig blir för mycket. Utan att skriva åskådaren på näsan lär serien oss om vikten av att leva här och nu och att hålla ett öppet sinne för vår omgivning. För att göra detta används en blandning av drama, övernaturligt och komedi. En tillsynes väldigt bra kombination. Serien är definitivt sevärd, om inte för något annat så för dess sätt att skildra vår samtid och dess problem.

1. Serien är skapad av Alan Ball som bland annat vann en Oscar för manuset till "American Beauty". Han har även varit med och skapat serier som "True Blood" och "Six Feet Under".

2. Serien har tyvärr lagts ner, vilket betyder att detta är den enda säsong som finns. Gillar man inte serier som slutar med ett relativt öppet slut, bör man därför inte se den här serien.

3. Kristen spelas av Sosie Bacon, dotter till skådespelarna Kevin Bacon och Kyra Sedgwick.