Inte tillräckligt skruvade tennisbollar

Jaha, vad har vi här då om inte ännu en film som gör sig rolig över dubbelmeningen av det engelska ordet "balls". Och är det inte självaste "Stifler" i huvudrollen? Då måste det väl vara en riktig fåntrattkomedi?

Ja, och nej. Även om "Balls Out: Gary the Tennis Coach" har vissa lågvattenskämt och är skapligt skruvad så är skämten inte tillräckligt låga (eller många) för att det ska bli dåligt bra, och ej heller tillräckligt skruvad för att bli crazy, och skalar man bort tramset så är det inte en tillräckligt bra komedi kvar för att stå på egna ben. Därmed inte sagt att filmen trots detta är en kalkon, utan den är istället en ganska typisk underdogdriven sportkomedi om i detta fall tennis.

Seann William Scott gör rollen som Gary - killen som fick dras med en dryg far och en fuskande lillebror vid pingisbordet i unga år men som sedan sadlade om till tennisspelare med viss talang och framgång, för att sedan få alla sina drömmar krossade och stuva undan allt som hade med tennis att göra långt in under sängen. Ödet har satt honom i Nebraska där han blivit vaktmästare på en skola och han trivs bra med det.

Skolan har ett tennislag som är uselt och tränaren Lew Tuttle (Randy Quaid) fortsätter oengagerat att träna laget trots att hans dröm om minsta lilla framgång är som bortblåst. Givetvis korsas hans vägar med Gary och tennisprylarna kommer fram igen när Gary kliver in som hjälptränare. Tuttle har ett stort inflytande på Gary så när han hastigt och lustigt dör i en hjärtattack får Gary kliva in med större ansvar och försöka få fason på laget så att Tuttles dröm en gång kan bli sann.

Ett litet misstag med filmen är att den är väldigt dålig på att skildra lagets utveckling för när vi närmar oss finalen är de givetvis med och fajtas om mästerskapstiteln - hur nu det gick till. Den biten glömdes bort i alla försök att tramsa och skruva till filmen.

Men filmen är som sagt inte usel, men ganska långt från klockren. Seann William Scott är inte olidlig på något sätt och är man ett fan av hans komiska stil så lär "Balls Out" vara rena drömfilmen. Själv blir jag lite förvirrad av mina egna åsikter. Det är ingen bra film, men den är heller inte dålig. Och dessutom lämnar den mig inte likgiltig. Vad är det jag har sett egentligen?

Enbart filmens trailer.

1. Manuset är skivet av Andy Stock och Rick Stempson som debuterar med "Balls Out". Manuset vann nämligen en tävling och skickades snabbt som ögat till en producent som sedermera förvandlade den till en film. Deras andra manus heter "The Goods: Live Hard, Sell Hard" och kommer som film i augusti. I rolllistan hittar man storheter som Will Ferrell, Jeremy Piven och Ving Rhames.

2. Garys metod att illustrera att tennislagets gamla ickemeriter är skit och hör till det förflutna är minst sagt spektakulär.

3. Den svenska översättaren får konsekvent tennistermen "game" att bli "matchboll" på svenska vilket gör att tennismatcherna blir väldigt märkliga att hänga med i.

ANDERS JAKOBSON (2009-07-07)