Godkänd nystart för Terminator-serien

"Terminator Salvation" är tänkt som en nystart för filmserien som gjorde Arnold Schwarzenegger till superkändis. Den här gången är dock inte Arnold med själv. Hans syns visserligen i filmen, men är den här gången skapad med hjälp av en dator, visserligen bra, men lite saknar jag honom i huvudrollen. Istället är det Christian Bale vi ser i huvudrollen. Han spelar John Connor i vad som förefaller vara en tid före den första filmen. Maskinerna har revolterat mot människan som nu slåss för sin överlevnad. Connor letar med ljus och lykta efter Kyle Reese som han via sin mors bandinspelningar vet kommer att bli hans far, även om han nu bara är en tonåring. Förvirrande? Jo, har man inte sett de tidigare filmerna kan jag tänka mig att det är lite rörigt.

Filmen utspelar sig, till skillnad mot de tidigare filmerna, i den framtid då maskinerna tagit över. Vi tillbringar hela filmen där och det får den effekten att maskinerna ser ut som just maskiner och inte maskerats för att se ut som människor vilket är rätt kul. Jag tycker dessutom att man lyckats rätt bra med specialeffekterna även om det i vissa scener kan se lite stelt ut.

Hur som helst, motståndsrörelsen har fått tag på en signal som, om den spelas upp vid rätt tidpunkt och tillräckligt högt, får maskinerna att stänga av sig själva. Nu gäller det bara att, testa den, få ut den till alla i motståndsrörelsen och sen slå på den. Testerna ser positiva ut och signalen ser ut att funka och man bestämmer sig därför att bomba Sky Net och sen slå på signalen. Problemet är bara att det på Sky Net finns en mängd fångar, inklusive Kyle Reese. Och dör Reese föds alltså inte Connor och han kan då heller inte vinna kriget åt människorna.

Connor ger sig alltså av för att rädda Reese och till sin hjälp har han Marcus Wright som när vi först ser honom avrättas för några mord han begått. 15 år senare dyker han upp i en värld som är långt ifrån vad han är van vid utan att riktigt veta hur och varför han är där. Han stöter ihop med just Reese och den unga flickan Star som är de enda två människorna som utgör Los Angeles-delen av motståndsrörelsen. När de sedan tillfångatas av maskinerna ger sig allstå Connor och Marcus av efter dem. Vad varken Marcus, Reese eller Connor till en början vet är att Marcus är där av en anledning, och det är inte för att göra gott…

"Terminator Salvation" är en rätt bra film. Det blir emellanåt lite väl mycket jagande och slagsmål och det känns lite som om filmmakarna verkligen velat visa att de kunnat skapa bra effekter, vilket de visserligen också har gjort, men ibland blir det lite för mycket. Som tur är finns det även en handling som gör att filmen funkar. När det sen gäller skådespelarinsatserna gör alla inblandade bra från sig och egentligen finns det inget att klaga på. Det enda problemet är just att Arnold Schwarzenegger förknippas så starkt med filmerna att det när han inte är med inte riktigt känns som en Terminator-film. Trots detta går den godkänt och personligen ser jag fram emot de två uppföljare man planerar.

Extramaterialet är det ingen som kommer att kunna klaga på. Det solklart bästa är det som verkar bli det nya sättet att presentera hur en film spelades in på, Maximum Moviemode. Här ser vi filmen tillsammans med regissören McG (jo, han verkar faktiskt heta så) och vissa scener ser vi på två TV-skärmar (med McG stående mellan dem) där den ena visar filmen och den andra visar hur scenen spelades in medan McG berättar detaljer och anekdoter från inspelningen. Under andra scener får vi upp en liten bild i hörnet där vi får ett litet bakom kulisserna-inslag för just den scenen vi ser. Vi får även upp en lite ruta på TV med jämna mellanrum som talar om att för just denna scen finns det ett bakom kulisserna-inslag som vi kan se i sin helhet innan vi fortsätter med själva filmen om vi så önskar. Otroligt effektivt sätt att berätta hur filmen spelades in på. Kanske blir filmen lite upphackad om man ser den på det här sättet första gången man ser den men det är helt klart värt att se om filmen en andra gång och då välja att göra det i Maximum Moviemode.

Utöver detta får vi även en drös med bakom kulisserna-inslag. Några är lite längre medan andra är kortare men alla handlar de om hur filmen spelades in och hur man fick den att se ut som den gör vad gäller allt från specialeffekter till miljörena. Filmen är väldigt bra dokumenterad och finns det något att klaga på så är det kanske att menyerna inte är helt enkla att navigera i men å andra sidan är det inte så viktigt. Extramaterialet får helt klart godkänt!

1. I en scen uttalar Bale Schwarzeneggers klassiska replik "I’ll be back".

2. Schwarzenegger dyker alltså upp i en sen där han slåss mot Bales karaktär. Dock är han här helt dataanimerad.

3. Tre filmer ska det bli totalt med Bale i huvudrollen.