Dokumentären bättre än filmatiseringen

"Skotten i Knutby – vägen hem" berättar historien om hur pastor Helge Fossmo får, den så kallade barnflickan, Sara Svensson att begå mord för hans räkning. Han gör det genom att skicka anonyma SMS till hennes telefon för att sen hjälpa henne att tyda vad de betyder. Man får känslan lite av att hon tror att det är Gud själv som skickat dem och att Helge nu bara hjälper henne att tyda dess innebörd. Och för att förstå hur man kan tro något sådant måste man inse att Sara i stort sett hjärntvättats av Helge.

Nu är serien dock rätt dålig på att förmedla just det utan den koncentrerar sig på vad som händer efter morden och vi får gissa oss till att Sara hjärntvättats för att allt annat vore otänkbart… Överhuvudtaget går allt rätt snabbt och hade man inte följt händelserna i TV när det faktiskt hände hade man nog haft lite svårt att hänga med.

Dessutom är skådespelarna tyvärr rätt usla i sina roller. De har nog snarare valts ut för att de är rätt lika de personer de spelar och inte för sina skådespelarinsatser. Det som räddar serien är att man varvat skådespelandet med autentiska bilder, intervjuer och ljudupptagningar. Det gör att den känns mer som en dokumentär än en TV-serie vilket i det här fallet är en fördel.

Dock känns det lite underligt att man valt att lägga TV-seriens tre avsitt på en disk och en ihopklippt version som (förutom att den är uppdelad i tre avsnitt) är i stort sett identiska på en annan disk i boxen. Å ena sidan känns det lite overkill men samtidigt är det ju lite kul att man kan välja vilken version man vill se.

På den tredje och sista disken i boxen får vi en dokumentär om morden i två delar. Vi får höra från Helge, vi får höra ljudinspelningar från Sara, vi får höra från andra i församlingen och vi får höra från grannen som sköts i ansiktet och magen av Sara men som mirakulöst överlevde. Samtidigt så får vi höra lite bakgrundsstory till det som hänt och varför det kunde hända. Faktum är att denna dokumentär svarar på långt fler frågor än själva filmen.

Det som definitivt står ut i dokumentären men som inte gör det, lika mycket i alla fall i filmen är hur korkad Helge Fossmo verkar vara. Direkt efter morden tipsar han nämligen polisen om att det troligen är Sara som utfört morden. Därefter är det inte svårt för polisen att se att de anonyma SMS som Sara fick skickades från Helges telefon vilket i sin tur misstänkliggör även honom. Korkat!

Vidare får vi även se, klipp från församlingens gudstjänster, intervjuer och polisens rekonstruktion av mordet på Helges fru. Vi får där se och höra Sara berätta om hur hon gick till väga när hon utförde mordet. Som helhet är boxen väldigt heltäckande och vill man veta det som finns att veta om skotten i Knutby är detta definitivt rätt ställe att leta.

Som extramaterial får vi en ett nyhetsinslag från TV4 där Helge erkänner sin inblandning i morden i en telefonintervju. Det konstiga är att han ringer TV4 innan han talar med polisen…

1. Det är lite irriterande att det inte står på omslaget att disk 1 innehåller den ihopklippta versionen och disk två de tre avsnitten. Det hade varit bra att veta innan man sett första disken så man kunnat välja vilken version man velat se.

2. Lite konstigt känns det att just detta mord blev så uppmärksammat i media redan från början. När man insåg att pastorn var misstänkt, ja men innan dess? Kunde varit vilket mord som helst nästan…

3. Man har lyckats rätt bra med castingen till serien. Alla är rätt lika sina karaktärer men Anna-Lena Strindlund som spelar Åsa Waldau är helt klart den som är mest lik sin karaktär till utseendet.

HANS-ÅKE LILJA (2009-08-16)