Soppatorsk i skrattanken

Under de senaste 50 åren är en av de stora svenska filmsuccéerna "Göta kanal" och nu har det konceptet gått vidare utanför den egna franchisen. "Ett sista race" är enkelt sagt en "Göta kanal" med bilar, men filmer med illegala bilrace har förstås funnits i evigheter. I USA hette en samtida film med "Göta kanal" "Cannonball Run" som troligen snurrade i de svenska manusförfattarna David Hellenius, Edward af Silléns och Vasas videobandspelare när begav sig. Eller vad vet jag - det är ju inte deras story i botten. Filmen är en remake av norska "Børning" (2014), som jag inte tror är en komedi i grunden. Hur som helst är det inte en unik idé "Ett sista race" bjuder på och heller inte en speciellt bra film.

I grund och botten handlar det om en livslång tävling mellan Dennis (Hellenius) och TT (Jonas Karlsson) som pågått ända sedan de rullade ned för gatorna i lådbilar tills i dag. Eller just i dag händer inte så mycket då Dennis ställt undan bilen och rullar runt på en damcykel när han inte jobbar på macken. Racingen är ett minne blott, det har för mycket trassel med polisen sett till, men TT har fortsatt och räknat ut att det står 13-13 i deras interna strid. Därför initierar han ett sista race som ska avgöra allt för gott. Slumpen ger att racet ska gå mellan Hjo och Gällivare och initialt har Dennis ingen tanke om att vara men men när hans tonårsdotter Hanna (Elsa Öhrn) följer med sin nya kille Charlie (Malte Gårdinger) så kastar sig Dennis in i sin avställda Camero. Ex-frun Tove (Malin Åkerman) följer med när hon får veta vad som hänt.

Och så körs det bil och körs bil och körs bil genom Sverige. TT och hans kartläsare/fanboy Steffe (Ola Forssmed) gör allt vad de kan för att sabotera för Dennis som givetvis lyckats få polisen Mörk (Sara Soulié) efter sig som verkligen vill sätta dit honom en gång för alla. Racet blir en personlig resa för Dennis som inser vad han offrat för sitt intresse, samtidigt som han får möjlighet att lappa ihop den usla relationen med dottern.

Det här låter väl inte så tokigt, men dessvärre är sammanfattningen bättre än filmen. Om än välgjord och stjärnspäckad är det något med helheten som inte fungerar ordentligt. Emellanåt känns det som en parodi, som ett dyrt sketchinslag med påkostade bilsekvenser, och det kan ju knappast ha varit meningen.

Dennis och TT är förstås inte ensamma i tävlingen, även om det är mellan dem det står. Johan Glans spelar en kicksökande tönt med elbil och Peter Dalle och Johan Ulveson spelar veteranförarna Leffe och Blomman som är som ett gammalt par och deras race blir också personligt och deras sista då Leffe planerat att flytta till Spanien. Här finns filmens dramainslag och tydligen så pass övertygande att Ulveson nominerades till en Guldbagge för insatsen. Lola Zackow spelar en ren utfyllnadskaraktär som deltar i racet men bara har en specifik uppgift för berättelsen. Hon har inte ens fått ett karaktärsnamn.

"Ett sista race" är två tråkiga timmar som bjuder på väldigt få skratt. Det absolut roligaste i filmen är två korta gästspel av Kim Sulocki och Sissela Kyle som verkligen inte har någonting alls med den huvudsakliga storyn att göra. Det säger tyvärr en del.

1. Innan racet drar igång berättas det hur de åka för att ta sig från Hjo till Gällivare. Bland annat ska de passera min hemstad Örebro, vilket också sker och vårt landmärke Svampen syns tydligt i bild. Strax innan har man sett hur bilarna svängt in på väg 97 som går mellan Luleå och Jokkmokk. inte jättenära Örebro.

2. Vid ett tillfälle i filmen gör Dennis ett våghalsigt trick och då klipps det in reaktionsbilder från andra deltagare i racet som omöjligtvis kan se tricket då de befinner sig flera kilometer bort.

3. "Göta kanal" har fått tre uppföljare, "Børning" två, så risken/chansen att "Det sista racet" ynglar av sig i fler filmer är stor. Frågan är bara vad en sådan film kan heta om detta är den sista...?

ANDERS JAKOBSON (2024-03-26)