Cirkeln sluts för Smiths independentsaga

Åh, alla dessa timmar, dagar och år jag lagt på Kevin Smith, har de varit värda det? Jag minns faktiskt inte när jag för första gången såg debutfilmen "Clerks" (1994). Kan det varit innan den stora VHS-succén med andra filmen "Mallrats" (1995) eller såg jag den efteråt? 90-talet är inte i jättefärskt minne men någonstans där var det i alla fall.

Smith var tidig med att marknadsföra sina filmer och sig själv på nätet vilket gjorde det enkelt att hålla sig a jour med vad han gjorde och 2007 gav han sig in i podcastvärlden. Han startade vad som blev ett smärre imperium av podcasts som jag la löjligt mycket tid på att lyssna på i princip dagligen under flera år. I dag inte alls. Jag har någon gång uttryckt det som att jag kände Smiths barndomskompisar bättre än mina egna. Inte helt hälsosamt, när jag tänker på det.

Parallellt med allt det här har han ju hyfsat regelbundet gjort filmer och jag har sett alla (utom NFT-släppta "Killroy Was Here") och det har varit både lätt och svårt att vara Smith-fan när det kommer till filmerna. I sina bästa stunder är han smart och rolig och skicklig på att även hantera allvar inuti tramset och i sina sämsta mest plump och pinsam. Men det är också lite av tjusningen.

Typ 30 år efter debuten med "Clerks" får just den sagan sitt slut. Vi har återsett karaktärerna av och till under åren, främst i "Clerks II" (2006), men i och med "Clerks III" har Smith gjort sin absolut mest personliga film. Upprinnelsen till berättelsen skedde för drygt fem år sedan, i februari 2017. Smith förberedde sig för ett av sina liveframträdande när han plötsligt började må riktigt dåligt, så till dem milda grad att läkarvård krävdes där det konstaterades att han hade fått en hjärtattack. Tack vare en alert läkare kunde hans liv räddas och Smith lade om sina levnadsvanor och kunde fortsätta med det han alltid gjort.

Den här hjärtattacken har nu skrivits in i "Clerks"-världen och den drabbar den cyniska Randal (Jeff Anderson) som även han räddas från döden och när verkligheten kommer tillbaka kommer han på idén om att göra en film om sitt liv bakom disken i butiken Quick Stop. Allt det som han sagt eller hört eller sett under alla år är en potentiell scen i filmen och för bästa kompisen Dante (Brian O'Halloran) som lovat läkaren att göra allt han kan för förhindra Randal från att hamna i en depression till följd av hjärtattacken, är det bara att gilla läget och göra det han kan för att stötta Randal även om det innebär att bjuda på lite väl mycket av sitt eget liv, eftersom allt det Randal har upplevt har även Dante upplevt.

När jag hörde talas om det här upplägget på "Clerks III" kände jag att det var lite väl meta och fantasilöst, men faktum är att "Clerks III" är Smiths bästa film på länge. Det blir oundvikligen en nostalgisk återblick när klassiska scener från "Clerks" återskapas och väldigt många bekanta ansikten från Smiths filmer och hans verkliga bekantskapskrets dyker upp. Men det är de allvarligare inslagen i filmen som är dess stora behållning. "Clerks"-filmerna har varit fyllda av ironiska dialoger och skitsnacksskämt, men det har också funnits en emotionell botten om relationer och framför allt vänskap. Här dras det till sin spets. Framför allt genom O'Hallorans Dante som är den egentliga huvudpersonen. I "Clerks II" kärade han ned sig i Becky (Rosario Dawson) men i den här filmen får vi veta att Dante är änkling efter att Becky och deras barn dött i en bilolycka. Det är en sorg som han inte fått bearbeta ordentligt och i en otroligt laddad scen får O'Halloran verkligen visa att han är något mer än en skådespelare vi vanligtvis bara ser i Smiths filmer. Det är ett öde han delar med Anderson, men de har något. Det är helt klart.

Sagan tar verkligen slut och jag känner mig lite omtumlad när filmen går i mål. Alla dessa timmar, dagar och år jag lagt på Kevin Smith, har de varit värda det? Absolut.

1. Något återkommande i Kevin Smiths filmer, och framför allt i "Clerks"-filmerna, är diskussioner kring Star Wars. I just den här filmen redogör Randal för hela säsong 2 av "The Mandalorian" för läkaren som räddar hans liv. Det roliga är att hon spelas av Amy Sedaris som ju gör en återkommande roll i "The Mandalorian".

2. En "Clerks III" har varit på gång länge men lades ned 2017 då Jeff Anderson inte ville göra den film som Smith hade skrivit. Två år senare lappade Smith ihop relationen med Anderson och skrotade det gamla manuset helt och skrev ett nytt som tilltalade Anderson mer.

3. I både "Clerks" och "Clerks II" figurerar en kvinna som kontrollerar bäst före-datumet på alla mjölkförpackningar för att hitta den med längst hållbarhet. Kvinnan spelas av Smiths mamma Grace. I den här filmen är det en ung kvinna som gör samma irriterande sak och hon spelas av Smiths dotter Harley Quinn.

ANDERS JAKOBSON (2023-03-13)