Roligast när avsnitten fått sjunka in lite

Under parollen "Ett humorgäng, åtta ganska olika avsnitt" återvände Grotescogänget efter ett uppehåll som bland annat innebar det stora nationella genombrottet med "Tingaling" i samband med Melodifestivalen.

"Ganska" är ett ledord då avsnitten visserligen är olika varandra, men det finns gott om återkommande inslag, från inramningen med Cornelis Vreeswijk-liknande trubaduren Trubbe Mollberg som på sätt och vis kommenterar vad som händer i avsnitten till debattprogrammet "Tänkvärt" och de två fasta inslagen "Svenne-året 2010" och "Hemma hos stjärnorna".

I stort kan man dela in avsnitten i olika typer: dels de som har en längre historia under i princip hela avsnittet, och dels de som är lite mer uppdelade i mindre historier. Till de senare kan man sortera in avsnitten "Allvar", "Blandat" och "Underhållning". Jag får mer behållning av de som har lite längre historier, som oftast knyts ihop snyggt på slutet med en liten oväntad knorr eller något annat smart. Det som jag tycker är bäst med "Grotesco" är att allt känns så uttänkt och planerat, både avsnitten individuellt och säsongen i sin helhet. Att allt inte är bra är en annan femma, men det är den där stora helheten som är grejen.

Det bästa avsnittet är säsongens sista, "Sossezombies", där vi får återse en överklassfamilj och deras bekantskapskrets som vi såg i den förra säsongen. Här blir familjens överhuvud biten av en socialdemokrat och börja sakta förvandlas till en mer humanistisk och grå person. Som titeln antyder utvecklar sig det hela till värsta zombiehistorien, komplett med splattriga effekter som man nog aldrig sett i en SVT-produktion tidigare. Mycket bra!

Ett annat favoritavsnitt är "Meta-humor" som är precis vad det heter - ett program om att göra ett sketchprogram. Här suddas gränserna mellan dikt och verklighet, eller åtminstone upplevd verklighet, ut och det är seriöst lite svårt att avgöra om den avhoppade ensemblemedlemmen Erik Wernquist är sur på riktigt eller om han bara spelar. Det är hur som helst ett udda och roligt avsnitt.

Ytterligare ett roligt avsnitt är "Fetasallad" som bjuder på riktig "skruva på sig i soffan"-stämning när vi får vara med på ett inte speciellt glatt 50-årskalas inklusive papptallrikar, ett uselt coverband och grekisk sallad. I slutet av avsnittet kommer det första framträdandet av ett par av en "Star Trek"-liknande rymdbesättning. Ett lite märkligt stilbrott, men poängen med detta klarnar efter ett par avsnitt.

Och det är en ganska bra sammanfattning av "Grotesco 2": Det klarnar efter ett par avsnitt. Omgången är inte lika bra som den första, men det finns samtidigt mycket kul här, speciellt när humorn sjunkit in lite. Humor med tuggmotstånd, helt enkelt.

Dessvärre är det oerhört fattigt med extramaterial. Förra omgångens DVD-släpp innehöll både kommentarspår och annat smått och gott, men här är det bara en halvtimme med bortklippt material. Lite trist, men ändå kul att se. Sketchen "Reagera för tidigt" är väldigt kul och försvann sannolikt enbart för att den är så lång. Dessutom kan man se en lite längre version av farsen "Brännvin & fitta" som är väldigt kul och en klockren parodi av det farsmakarna i Falkenberg håller på med.

Det finns för övrigt mer extramaterial att se på SVT:s sajt för "Grotesco".

1. I den första omgången av "Grotesco" gjorde Henrik Dorsin en imitation av Hasse Alfredsson. Denna gång medverkar Hasse Alfredsson själv i avsnittet "Meta-humor".

2. Ensemblemedlemmen Emma Peters kliver fram ordentligt i omgången och är helt klart the leading lady bland de tre kvinnorna i gruppen.

3. "Grotesco"-gänget är stora filmfans och har bevisat både i förra och nya omgången att de kan alla små trick och finesser för att få de mest banala saker att bli spännande om de presenteras som en film. Här tänker jag främst på filmtrailern till "LAS" som visas i det sista avsnittet.

ANDERS JAKOBSON (2011-03-12)