En snygg amatörfilm

Vad de flesta läsarna av DVDKritik.se kanske inte vet är att "redaktionen", om man nu ska kalla den för det, är stationerad i Örebro. Örebro har inte utmärkt sig speciellt mycket på den svenska filmkartan. Den mest kända skådespelaren härifrån är möjligen Katrin Sundberg, känd som Häxan Surtant och från "Välkommen åter". "Hjärnkontoret"-programledaren Henry Chu är också härifrån och gjorde i mitten av 00-talet filmen "Efter Jesper" som kom och försvann. Den mest kända filmpersonligheten är dock Josef Fares som en gång i tiden började med kortfilmer som han spelade in i Örebrotrakten.

En liknande bakgrund har personerna bakom Backa Studios - Johnny Wernersson och Malin Dahl. De har gjort kortfilmer, men har nu - helt utan filmstöd och någon budget att skryta med - gjort sin första långfilm "Jango on tour".

Det är klart att jag som örebroare sträcker lite på mig och tycker att det är vansinnigt kul att det finns lokala filmskapare som gör väsen av sig. Dessvärre blir det mindre kul när man ser resultatet...

Som så många andra svenska filmer som gjorts under samma förutsättningar så ser filmen väldigt bra ut med ett snyggt foto, spännande bildlösningar, bra klippning och fullt godkända specialeffekter. Däremot haltar manuset och skådespeleriet är så amatörmässigt att man skruvar på sig. Replikerna blir stela och onaturliga och dessutom på en jobbig närkingska.

Filmen handlar om Mårten (Wernersson) som driver det egna filmbolaget Jango. Att göra film är hans dröm, en dröm han hela tiden får förstörd av arbetskollegor och sin egen familj. För att slutföra sin film behöver han samla in pengar. Hans kompis Niklas (Jakob Eriksson) som spelar huvudrollen i den ofullständiga filmen ledsnar på att den aldrig blir klar och hoppar av för att förverkliga sin egna dröm: att bli en musikalisk stjärna.

Samtidigt som Niklas ger sig ut på turné får Mårten vägledning av självaste Gene Simmons och ger sig därefter själv ut på en turné tillsammans med sin fotbollsintresserade kompis Greger (Erik Pedersson) och en okänd person i rävdräkt som är deras "maskot". Det blir två parallella roadtrips där både Mårten och Niklas försöker uppfylla sina drömmar samtidigt som de hamnar i märkliga situationer och stöter på både skruvade och skurkaktiga personer.

Att paret Wernersson/Dahl kommer från en kortfilmsbakgrund är tydligt då filmen framstår som olika små snuttar som fogats samma till en lång film. Resultatet har visserligen blivit en film, men en allt annat än bra sådan. Det känns som ett slutfört projekt, där de inblandade kan titta på resultatet och minnas och skratta åt hur kul det var att göra filmen, medan vi andra står som oinbjudna gäster på en firmafest och skruvar på oss i ett hörn.

Jag är inte ute efter att såga filmskaparna längs med fotknölarna för jag tycker ärligt talat att det är en bedrift värd att hylla att de fått till en film över huvud taget och dessutom fått den utgiven, men det är tyvärr inget mer än en väldigt snygg amatörfilm. Förhoppningsvis kan den dock fungera som en plattform för nya projekt, med ekonomiskt och manusmässigt stöd och skådespelare som faktiskt har den titeln på sina visitkort.

Bland extramaterialet finns den kortfilm som inspirerade filmen. Här är det ungefär samma grundhistoria men genren är mockumentär. Det är faktiskt en roligare vinkel på det hela och jag kan tycka att det var lite synd att man inte fortsatte på det spåret till långfilmen.

I övrigt finns det bildspel, några korta intervjuer och en musikvideo.

1. Ett roligt skämt som jag faktiskt skrattar högt och gott åt är en reveal av en husbil gänget använder sig av. Mycket smart gjort och i flera nivåer dessutom.

2. En scen utspelar sig i Brunnsparken i Örebro, bara några meter ifrån där en scen i Josef Fares debutfilm "Jalla! Jalla!" spelades in.