Ännu en B-actionuppföljare

Det första problemet dyker upp när jag försöker lura ut vad filmen heter. Är det "Behind Enemy Lines: Seal Team 8" eller "Seal Team 8: Behind Enemy Lines"? Omslaget säger både och, men IMDb rätar ut det frågetecknet samtidigt som det skapar ett nytt. Det visar sig att filmen är del fyra i en serie som började med "Behind Enemy Lines" med Gene Hackman och Owen Wilson. De andra uppföljarna heter "Behind Enemy Lines II: Axis of Evil" och "Behind Enemy Lines: Colombia", men här har man alltså valt att lägga filmens och seriens namn i omvänd ordning. Nåja.

Omslaget framhäver skådespelaren Tom Sizemore, som poserar med ett gevär i högsta hugg. I själva verket befinner sig Sizemore under hela filmens gång långt bort i en militärcentral och spelade troligen in alla sina scener under en eftermiddag. Från centralen dirigerar han den titulära SEAL-gruppen som åker till Afrika för att extrahera en kidnappad informatör. I en svårföljd actionscen med till synes slumpvis utplacerade slowmotionklipp fångar de skurken och fritar henne. Sen sätter hon en machete i snubben precis när han ska till att säga vem hon egentligen är. Precis alla som ser filmen förstår nu att hon förmodligen är en skurk med stora hemligheter, men ingen av sälarna verkar kunna processa saker de ser rakt framför sig. När hon sen säger att hon vet var det utvinns uran, så är det ingen som tycker det låter konstigt. Sälgänget ger sig av mot gruvan via fler actionscener, dålig vapenporr, slowmotionklipp och underliga musikval.

Jag kunde ge filmen en ganska bra chans eftersom jag i förväg inte visste att regissören Roel Reiné tidigare gjort kalkonuppföljarna "Death Race 2", "Death Race 3: Inferno", "The Scorpion King 3" och "12 Rounds 2: Reloaded". Det här är väl egentligen inte en direkt dålig film. Det är lite explosioner och några stunts värda att se, men det är mest bara folk som missar varandra med automatvapen. För att inte tala om den överdrivna "one man army"-scenen i slutet där en hel beväpnad stadsdel förlorar mot en kille med en pistol.

Tre featurettes på 20 minuter berättar om regissörens höga tempo med klipp från inspelningen och lagom mängd ryggdunkningar. Ett kommentarsspår med Reiné finns också.

1. Filmen har inget med de andra i serien att göra, förutom att det handlar om SEAL-soldater.

2. Skådespelaren Lex Shrapnel har ett av de grymmaste namnen jag hört.