Skräck till skratt via en annan dimension

"Happy Death Day 2U" börjar direkt där den första slutar. Tree har tagit sig ur sin loop och är nu fri att fortsätta livet med Carter. Men se det vill inte ödet. Nu är det i stället Ryan som hamnat i en loop. Han befinner sig dagen efter den dag Tree upplevde gång på gång. Det ska snart visa sig att det är tack vare att Ryan och två andra elever på skolan byggt en maskin som skulle sakta ner tiden. Den har i stället skapat dessa loopar. För att göra en komplicerad historia kort så lyckas de se till så Tree återigen hamnar i samma loop men i en annan dimension. Alltså allt händer igen men saker och ting är liiiite annorlunda mot vad hon är van vid. Nu måste de få ur henne ur loopen och skicka tillbaka henne till sin egen dimension... eller?

Tyvärr verkar man tycka att komedi är roligare än skräck (jag hörde hur det lät när jag skrev det) och därför har man nu satsat nästan helt på att roa i stället för att skrämma. Jag skulle nog säga att det inte finns något skrämmande med filmen och gillade man första filmen är det definitivt ingen garanti för att man gillar denna.

Dock måste jag erkänna att man syr ihop denna och den första filmen riktigt bra. Nu var det ett tag sedan jag såg den första filmen men som jag minns den så stämmer det man visar här exakt med vad som hände i den. Samma skådespelare och samma händelser. Riktigt kul att se. Men trots det så är det mest tack vare att jag gillar tidsresor och parallella universum som denna film har någon som helst underhållningsvärde för mig. I övrigt är den ganska fjantig och de flesta skådespelarna är rätt usla. Speciellt reagerar jag på att Jessica Rothe som spelar Tree är så dåligt. Jag minns inte att jag tyckte hon var så här dålig i första filmen men här är hon usel.

Nåja, trots allt är filmen lite underhållande även om det är mer för att se hur de syr ihop de olika tidslinjerna än att se en karaktär snubbla runt som Mr. Bean när hon låtsas vara blind (filmens absoluta lågvattenmärke).

Vi får en del bakom scenerna-klipp, lite borttagna scener och annat men det som stör mig mest är att man envisas med att smäcka upp det som skådespelaren säger i STORA. FÄRGGLADA. ORD. MITT. PÅ. SKÄRMEN. Vet inte om det är för att de tror att alla som ser filmen är korkade eller vad det kan vara men det stör mig och jag kan inte fokusera på annat än de stora färgglada orden. Jag vill bara att det ska ta slut. Vad skådespelarna sa? JAG. HAR. INGEN. ANING.

1. Allt tyder på att det blir en tredje film. Känns onödigt men OM den blir av hoppas jag man går tillbaka till skräck.

2. Montaget där vi får se olika sett som Tree tar livet av sig är riktigt snyggt filmat.

3. Det man sitter och funderar på mest under hela filmen är hur i hela friden skolan kan välja en bebis som maskot? Inte nog med att de har masker under en basketmatch ser vi hur en fullvuxen person är utklädd till en bebis och när hemmalaget får poäng höjder han sin nappflaska. Va? Varför? Hur tänkte man?

HANS-ÅKE LILJA (2019-08-01)