Pinsam film med usla skådespelarinsatser

Michael Myers är tillbaka. Den här gången möter han dock en hel stad i stället för enstaka tonåringar. Filmen inleds med en återberättelse av vad som hände 1978 och några av de överlevande samlas på en bar för att fira Halloween, något de gör varje år. Den här gången kommer dock Myers tillbaka och de bestämmer sig för att nu får det vara nog. Nu ska de döda Myers en gång för alla. Detta leder till att hela staden ger sig ut på jakt för att döda honom. Och här börjar filmen spåra ur lite. Det blir ganska löjligt när hela staden springer runt och ropar att ondskan ska dö.

Men som vi alla vet dör inte Myers så lätt. Han blir skjuten, knivhuggen, slagen och stampad på men lyckas ändå komma tillbaka och det är som det ska. Den här typen av filmer och antihjältar ska fungera så. De ska vara odödliga så det kan komma ytterligare en film om något år så det har jag inget problem med. En sak som jag dock har ett problem med är att i stort sett alla skådespelarna är riktigt usla skådespelare. Till och med Jamie Lee Curtis verkar ha glömt hur man skådespelar.

Jamie Lee Curtis ligger skadad på sjukhuset och skriker att hon måste döda Myers, polisen Hawkins ligger på samma sjukhus och yrar om att han måste döda Myers för att han såg till att han inte dog 1978 samtidigt som Tommy Doyle och resten av staden springer runt och skriker att ondskan måste dö i natt. Pinsamt dåligt.

Tillbakablicken till 1978 fungerar och den gillar jag men resten av filmen är en besvikelse. Handlingsmässigt handlar det bara om att Myers dödar medan stadens innevånare vill döda honom. Jag hade högre förväntningar på den. Enligt uppgifter ska det nu komma vad som ska vara den sista filmen, "Halloween Ends" så vi får väl se. Kanske rycker man upp sig och skapar en riktigt bra avslutning på serien…

Vi får en hel del klipp om hur filmen spelades in. Bland annat får vi se hur man byggde upp hela gatan där Myers hus ligger i en studio efter specifikationer från första filmen. Man har till och med skapat samma träd som finns med i första filmen. Vi får även lite bortklippta scener och bloopers samt kommentarer. En hel del intressanta saker om man vill veta hur filmen spelades in.

1. På blu-ray-utgåvan finns bioversionen och en förlängd version som är fyra minuter längre.

2. Dr. Loomis spelas inte av Donald Pleasence i denna film utan det gör en scenografibyggare som var väldigt lik honom.

3. Anthony Michael Hall som vi sett i "The Dead Zone" och "The Breakfast Club" dyker upp som Tommy Doyle.