En film i samma nivå som de tidigare

I den senaste "Resident Evil"-filmen (jag säger "senaste" för det känns tämligen säkert att det kommer fler) är man sin vana trogen och följer föregående film riktigt bra. Alice följer efter Claire och de andra på deras väg till Arcadia efter att hon tagit ut sin hämnd på Umbrella. Dock ska det visa sig att Arcadia inte är en stad som man trott utan en båt. Alice lyckas dock hitta Clarie och tillsammans ger de sig av för att hitta de andra men innan de hittar Arcadia hittar de andra människor som sitter fast i ett övergivet fängelse i Los Angeles, omgivna av mängder av zombies. Alice och Claire bestämmer sig för att försöka rädda dem.

Allt går naturligtvis inte som tjejerna tänkt sig och det hela slutar med att även de sitter fast i fängelset och ju närmare zombierna kommer att ta sig in i fängelset desto fortare måste de hitta en väg ut. En lösning kan vara att släppa ut Chris som de hittar inlåst i fängelsets källare. Själv påstår han att han är en militär som låsts in av fångarna när de släpptes ut medan andra påstår att han är en mördare. Hur som helst påstår han att han vet en väg ut och med zombies som kommer närmare och närmare har de andra snart inget val än att lita på det han säger…

"Resident Evil: Afterlife" går i samma stil som de tidigare filmerna och när den gick upp på bio visades den i 3D vilket märks rätt tydligt här. Det är många saker som flyger mot en när man tittar på filmen och det är väldigt många sparkar och liknande som helt plötsligt riktar sig mot tittaren. Nu är väl inte det hela världen, men det blir nästan lite för mycket. Att kasta saker mot tittaren utan att det finns något annat syfte med det än att visa att man kan göra 3D-effekter är otroligt irriterande. Speciellt när man sen ser filmen i 2D.

När det gäller skådespelarprestationerna är Milla Jovovich tillbaka i rollen som Alice och nu börjar hon få lite kläm på själva skådespeleriet som tidigare varit under all kritik. Vi återser även Ali Larter from Claire och vi ser dessutom Wentworth Miller (mest känd som Michael Scofield i "Prison Break") som Chris Redfield. Tyvärr måste jag dock konstatera att Miller som Chris förmodligen är en av de sämsta rollbesättningarna på mycket länge. Han passar inte alls in i rollen eller filmen för den delen och jag sitter mest hela tiden och tänker på "Prison Break" när jag ser honom. Stort misstag. Däremot ser vi Kim Coates som Bennett och han är helt klart den som gör bäst ifrån sig i hela filmen. Han är precis sådär sliskig som hans rollfigur ska vara. Bra jobbat.

Sammanfattningsvis är "Resident Evil: Afterlife" en okej actionfilm. Jag gillar scenerna där de är omringade av tusentals zombies, men annars är filmen inget jag kommer att bära med mig någon längre tid.

Precis som med de tidigare filmerna finns det en mängd kortare filmer om hur filmen spelades in samt ett kommentarspår. Vi får även en trailer för spelet "Resident Evil: Damnation" som tydligen ska komma någon gång under nästa år. Inget direkt överraskande extramaterial alltså men å andra sidan uppfyller det mina förväntningar.

1. Jag skulle bli mycket förvånad om vi inte fick se mer av Alice och gänget. Slutet är nämligen väldigt öppet för en fortsättning.

2. Filmen är rätt snyggt filmad, men det är på tok för många scener som går i slowmotion. Det blir riktigt irriterande till slut.

3. Även med den här filmen har man lyckats knyta ihop den tidigare filmens handling på ett väldigt bra sätt. Inte alltid så vanligt i uppföljare men just med "Resident Evil"-filmerna har man varit väldigt duktig på det.

HANS-ÅKE LILJA (2011-01-31)