Från en istäckt pol till den andra

Av alla genres är naturdokumentärer kanske de svåraste att recensera. Vad ska man skriva egentligen? Och handlar det om en tv-serie med ett par timmars speltid blir det ännu svårare. Det är nästan omöjligt att gå in i detalj på vad som visas.

Så med risk för att den här recensionen bara skrapar lite på ytan ska jag försöka sammanfatta de nästan fem timmarna av "Frozen Planet".

Till att börja med är det en BBC-produktion med David Attenborourgh som berättarröst (även om det finns en svensk berättarröst levererad av den behaglige Henrik Ekman). Bara det är en sorts garant för att kvalitén är mycket god, och det är den också. Det är proffsigt filmat med både läckra slow-motion-bilder och timelapse som skildrar de mest makalösa sekvenser. Det är även klippt på ett smart sätt så att det blir små stories, även om det kanske inte var det egentligen. Det är så naturdokumentärer fungerar.

Som titeln indikerar handlar det om Jordens kallare platser, nämligen nord- och sydpolen eller Arktis och Antarktis om man så vill. Det inledande avsnittet beskriver dessa platser i grova drag, medan de fyra efterföljande fokuserar på varsin årstid och det sjätte och avslutande avsnittet avhandlar de människor som bor eller jobbar så långt norr- eller söderut man kan komma.

Störst fokus är det på djurlivet, och isbjörnen (Nordpolen) och pingvinen (Sydpolen) förekommer mest i och med att de på något vis är de djur man associerar till platserna. Men det är även mycket fåglar, sälar, vargar, myskoxar och allt möjligt. Till och med ned till larver, där man i våravsnittet får se hur en stackars larv inte hinner fylla på med energi för att kunna förvandlas till en fjäril förrän efter 14 år (!) då den tillbringat delar av året djupfryst och medvetslös. Galet!

Under höst- och vinteravsnittet får vi se något som är som en komprimerad version av "Pingvinresan" där kejsarpingvinerna parar sig och papporna ruvar på äggen medan mammorna tar sig ut till haven och laddar upp med mat för att sedan få gå en dubbelt så lång väg tillbaka i och med att vattnet frusit. Fascinerande, men samtidigt något man sett tidigare.

Något man också sett tidigare, faktiskt från ett avsnitt till ett annat, är sammandrabbningar mellan stora hanar, ofta i samband med parning. Det är isbjörnar, sjöelefanter, renar, myskoxar och sälar som efter bästa förmåga vevar på varandra så att blodvite uppstår. Nästan varje avsnitt har en sådan scen och det blir lite tjatigt.

Men i sin helhet är "Frozen Planet" en bra dokumentär och makalöst snyggt filmad.

Varje avsnitt har en tiominuters bakomfilm som är lite relaterad till det vi fått se i avsnittet, men först och främst skildrar människorna bakom kamerorna och de ofta väldigt extrema förutsättningar som krävts för att skapa dokumentären. Mest minnesvärt är de två stackare som i fyra månader filmade pingviner under omänskliga och psykiskt påfrestande förhållanden. Inget jobb man vill ha direkt.

Men till större delen är det leende ansikten och folk som fått vara med om fantastiska saker och kommit riktigt nära djur och i och med det fångat unika bilder.

Det finns även ett komplett bonusavsnitt som är som en blandning av ett vanligt avsnitt och en bakomfilm, där David Attenborourgh medverkar i bild. Det här avsnittet handlar om de klimatförändringar som sker, vad de har fått för konsekvenser och kommer att få för konsekvenser. Några bilder går igen från de andra avsnitten, men det är mer fokus på folk som jobbar med isforskning och så vidare.

1. Antaktis är en kontinent och därmed även en världsdel kring sydpolen, medan Arktis är ett område kring nordpolen som innefattar bland annat Grönland och delar av Kanada och Ryssland. Det finns alltså ingen landmassa vid själva nordpolen, enbart is och således är det varken en kontinent eller en världsdel.

2. 1897 gjorde den svenska ingenjören Andrée en misslyckad expedition för att nå nordpolen. Expeditions tre medlemmar dog och kvarlevorna upptäcktes först 33 år senare. Expeditionen dokumenterades med dagböcker och kamera. 1982 gjorde Jan Troell filmen "Ingenjör Andrées luftfärd" med Max von Sydow i huvudrollen.

3. Det gick bättre för norrmannen Roald Amundsen och hans expedition när de 1911 blev de första människorna att nå den geografiska sydpolen.

ANDERS JAKOBSON (2012-03-17)