Riktig dynga

Mark Jones, vilka tunga droger gick du på när du kom på idén om att göra en humoristisk skräckfilm med en pyssling i huvudrollen? Jag bara undrar...

"Leprechaun är inom irländsk folktro en slags pyssling, ofta avbildad som en gammal gubbe i gröna kläder, inte större än ett barn, som uppskattar att ställa till med otyg. Leprechauner framställs ofta som skomakare och sägs vara mycket rika och ha stora skatter undangömda." (Källa: Wikipedia)

Krydda detta med att pysslingen i denna film är extremt blodtörstig och besatt av att få tillbaka sin guldskatt till vilket pris som helst.

I inledningen av filmen ser vi hur en irländsk man kommer hem till sin fru i ett hus i USA. Mannen har lyckats lura av en pyssling (Warwick Davis) dess guldskatt och nu väntar ett liv i lyx. Tror han ja, för pysslingen har följt efter honom och lyckas ha ihjäl hans fru. Mannen lyckas fånga pysslingen i en låda som han förseglar med pysslingens "kryptonit" - en fyrklöver. Men strax därpå får mannen en stroke och singlar ned på golvet...

Tio år senare flyttar Los Angeles-dryga Tory (Jennifer Aniston) motvilligt in i huset med sin far. Det är nedgånget och dammigt och Tory vill inget hellre än att sticka därifrån på en gång. Men när en snygg kille (Ken Olandt) kommer till huset med sin lillebror (Robert Hy Gorman) och en efterbliven kille (Mark Holton, och ja - att killen är efterbliven har betydelse för historien) för att måla om huset stannar hon kvar. Snart hamnar dock alla i fullt krig med pysslingen, då den efterblivne killen både lyckas frigöra honom och även hitta och gömma hans guld.

Tyvärr är "Leprechaun" en pinsamt dålig film. Jag vet inte hur många gånger jag skruvar på mig och bara önskar att den ska vara över. Det känns som rollen som pysslingen är något Ricky Gervais hade kunnat skriva på skoj till Warwick Davis för serien "Life's too short" som ett typexempel på en skitroll som kortväxta personer får åta sig, och dessutom droppa one-liners på irländska i parti och minut. Men det är inte ett skämt.

Filmen är fylld av ologiska luckor. Det etableras ganska tidigt att pysslingen kan "teleportera sig" från plats till plats, men ändå tar han till alla möjliga fortskaffningsmedel som en trehjuling, en liten bil, en rullstol, en skateboard och så vidare för att ta sig fram. Allt som oftast i lite uppsnabbad bild. Töntigt värre. Dock är filmen oväntat blodig. Tydligen var det så att den var menad att bli en läskig barnfilm, men fick målgruppen förändrad och blev betydligt slafsigare. Det hjälper dock inte så mycket utan "Leprechaun" är riktig dynga från start till mål.

Trailers och bilder, som vanligt.

1. På baksidan av omslaget kallas Jennifer Anistons karaktär "Jennifer" vid ett flertal tillfällen.

2. 1993 kom filmen. Året därpå drog "Vänner" i gång och i och med det tog Jennifer Anistons karriär fart på allvar.

3. Filmen fick inte mindre än fem uppföljare och med titlar som "Leprechaun 4: In Space" och "Leprechaun: Back 2 tha Hood" kan man bara fantisera om hur värdelösa de måste vara. Nästa år är det dags för film nummer sex, "Leprechaun: Origins" men då slipper Warwick David förnedra sig i huvudrollen.

ANDERS JAKOBSON (2012-09-16)