Rolig och realistisk med stundtals spretig

Den lilla bruksorten Lafors mitt i Västergötland lider av de vanliga småortsproblemen med arbetslöshet och bristen av det där lilla extra som får kommunen att sticka ut. Det sista blir en nöt att knäcka snabbt då kommunen är en av två utvalda som den tyska lågpriskedjan Superbilly ser som möjlig plats för att etablera sig i Sverige, något som skulle lyfta kommunen något enormt med många nya arbetstillfällen och en möjlighet att attrahera besökare från hela landet.

Kommunen funderar hur de ska kunna sticka ut och få tyskarna att välja dem framför alternativet Alingsås och tjänstemannen Musse (Fredrik Dahl) tycker att en reklamfilm är ett bra sätt att sätta Lafors på kartan och i och med att kulturbudgeten redan är tömd föreslår han att de ska låta ortens unga göra sina skildringar av Lafors. Billigt, inkluderande och en given succé.

Aida (Zahraa Aldoujaili) och Dana (Yara Aliadotter) är några av de ungdomar som verkligen går igång på projektet och de filmar för fulla muggar. Men samtliga filmer blir dessvärre väldigt långt ifrån det kommunen vill ha och Musse får ta på sig skämsstruten internt men säga uppmuntrande och positiva ord till framför allt tjejerna. I stället anlitas en proffsfilmare från Stockholm som får fånga Lafors i en mer traditionell film. Samtidigt fortsätter tjejerna att filma, delvis som en protest till att de blev bortvalda och delvis för att Lafors behöver skildras trots att det innebär att de möts av protester och bråk från ortsbor och närstående.

"Amatörer" är regisserad av Gabriella Pichler efter manus hon skrivit med Jonas Hassen Khemiri och merparten av skådespelarna är just amatörer. Det ger filmen ett väldigt autentiskt uttryck som snuddar vid det dokumentära. Även om Lafors är en påhittad kommun finns det förstås väldigt mycket verklighet i skildringen och det gör filmen till både intressant och en viktig gestaltning av samhället av i dag.

Men underhållningsvärdet är lite varierande. Delar av filmen är humoristiskt rolig med det torra kommunmaskineriet och en rad roliga repliker. Andra delar är dramatiskt tunga som till exempel sidospåret med Musses relation till sin mamma som tappat all sin svenska och bara kommunicerar på ett språk han aldrig hade anledning att lära sig, eller diskussionen mellan Aida och Danas föräldrar som har helt skilda åsikter om tjejernas verksamhet. Och sen finns det de delar av filmen som är fladdrigt formlösa där amatörbiten av det hela helt och hållet fått ta överhanden.

För mig personligen blir det svårt att få ihop allt det spretiga till en jämn filmupplevelse. Därför kan jag inte ställa mig i hyllningskören som syns på omslaget.

1. Filmen är inspelad i Svenljunga där man hittade Fredrik Dahl som till vardags är näringslivsstrateg i Svenljunga kommun. Han spelar alltså typ sig själv och gör det väldigt bra.

2. "Amatörer" har redan vunnit pris vid Göteborg Film Festival och det känns väl som att filmen kommer att uppmärksammas en hel del i samband med Guldbaggegalan för 2018 års filmer.