En oväntad ovänskap

Året är 1923. Vi befinner oss på den irländska ön Inisherin. På fastlandet pågår ett nästan årslångt inbördeskrig och från ön kan man se och höra bataljerna. Men på ön är det väldigt lite drama. Dagarna går och höjdpunkten är när man kan gå till puben och koppla av och snacka skit med sin bästa vän. Pádraic Súilleabháin (Colin Farrell) gör precis så som han gör varje dag - han knallar till Colm Doherty (Brendan Gleeson) för att hämta med sin vän. Den här dagen öppnar inte Colm dörren. Han sitter där inne och röker men rör inte en fena när Pádraic pratar med honom. Förvånad knallar Pádraic vidare till puben. "Kommer du ensam?" säger pubägaren och undrar om de bråkat. Pádraic säger att de inte har bråkat, men det känns som de har bråkat, så har de bråkat i alla fall?

Till slut dyker Colm upp och vill vara i fred. Pádraic förstår ingenting och så småningom kommer det fram: Colm tycker inte om honom längre. Pádraic förstår fortfarande ingenting, och ju mer han tjatar om det, ju mindre tycker Colm om honom och det går så långt att Colm måste ta till väldigt drastiska metoder för att få Pádraic att förstå. Men det gör han fortfarande inte och då blir det allvarliga konsekvenser. Och drama.

Filmen är skriven och regisserad av Martin McDonagh vars cv nästan är komplett i vårt arkiv. I "In Bruges" spelade Colin Farrell och Brendan Gleeson också mot varandra. Farrell var även med i "Seven Psychopaths" och i "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" hittade man Kerry Condon som i den här filmen spelar Pádraics syster Siobhán som ledsnar på galenskapen och sin bror och flyttar till fastlandet. Utöver duon Farrell och Gleeson är Condon en av filmens stora behållningar, vilket även Barry Keoghan är i rollen som en yngre byfåne som gärna blir Pádraics nya bästa kompis.

Det är något väldigt speciellt med den irländska engelskan. Jag är förstås glad att filmen är textad men melodin i språket och ordvalen är en underhållande bieffekt som gör mig glad till mods. Filmen i sig är helt klart udda och blir allt mer och mer absurd ju längre den går, men samtidigt är den en skildring av vänskap i små samhällen där det är tydligt att det inte alltid är så enkelt att välja sina vänner. Eller snarare att man inte har så mycket att välja mellan. Ibland blir det rätt, ibland blir det inte det.

Jag har medvetet inte skrivit jättemycket om vad som faktiskt händer när den oväntade ovänskapen blir ett faktum, men jag kan säga så mycket att när jag skrivit att det krävs drastiska metoder för att få polletten att trilla ned så menar jag verkligen det...

1. I filmen kan man se Brendan Gleeson spela fiol och det gör han helt på riktigt. Han är en duktig fiolspelare som setts spela instrumentet i flera filmer tidigare.

2. Inisherin är en fiktiv plats vars namn består av två gaeliska ord: "Inish" som betyder ö och "Erin" som är en gammal variant av Eire, det vill säga Irland. Alltså kan man läsa Inisherin som Irlandsö.

3. "The Banshees of Inisherin" blev en av de stora Oscarsförlorarna. Trots hela nio nomineringar blev det inte en enda statyett för filmen.

ANDERS JAKOBSON (2023-03-21)