Action that makes you go ”Meh.”

Noomi Rapace tog ett par fina kliv in i Hollywood-utbudet med framför allt "Sherlock Holmes: A Game of Shadows" och "Prometheus", men det känns inte som det direkt fick något fäste. Även om hon gjort bra insatser som i till exempel "The Drop" och "What Happened to Monday" så lyser de riktigt stora titlarna med sin frånvaro i cv:t. "Close", som hon även varit med och producerat, gör inget till att förbättra statusen då det är en middle of the road-film som snabbt kommer att bli en titel man inte minns i hennes meritlista.

Det är ingen kalkonfilm, den är bara inte speciellt minnesvärd. Rapace spelar Sam Carlson, en hård terroristbekämpande kvinna som är van att hantera kniviga situationer i obekväma miljöer. Hon kallas in till att bli närmaste livvakt till den unga kvinnan Zoe Tanner (Sophie Nélisse). Zoe är en rikemansdotter som botar olycka och tristess med festande och sex, där hennes tidigare livvakter alltid blivit hennes partner. Därför behövs det en kvinna som livvakt, speciellt nu när Zoe ärvt sin pappas aktieinnehav i familjens firma. Hennes styvmor Rima Hassine (Indira Varma) tror inte sina öron när testamentet läses upp då hon är våldsamt engagerad i företaget och en stor affär ligger och väntar på att slutföras.

Trots att Sam vaktar den motvilliga Zoe i en isolerad och hårt skyddad bostad brister säkerheten och det blir genast skarpt läge. Sam skyddar och räddar Zoe men hotet kvarstår på Casablancas gator och de måste samarbeta för att lista ut hur de ska klara sig och vad det egentligen är som pågår. Vem kan de lita på?

Action varvas med en del tafatta försök att ge mer djup till historien. Det är två starka viljor som behöver samsas. De båda kvinnorna behöver släppa ned sina personliga skyddsvallar och bjuda in den andra, men det blir inte speciellt engagerande. Emellanåt blir det lite spännande och man skulle kunna beskriva känslan som lite åt "Homeland"-hållet när Carrie eller någon annan agent är på fältet i varmare trakter. Men helheten landar tyvärr i en påtaglig reabackskänsla på en gång. Produktionen är det inget fel på och Rapace är fullt godkänd i rollen som tuffing, men filmen lyfter inte riktigt.

1. Hur kommer det sig att vissa filmer kan folk använda Google, Facebook eller andra välkända tjänster och gränssnitt medan man i andra hittar på egna varianter? Behöver man en licens? I det här fallet har det gjorts egna gränssnitt, inklusive en riktigt usel Facebook-kopia, som enbart ser B ut.

2. Ungefär 56 minuter in i filmen trodde jag att jag såg en jumbopåse med Djungelvrål eller Zoo i bild. Tyvärr var det inte så vid närmare granskning. Synd, det kunde varit ett roligt svenskt påskägg placerat av Noomi Rapace.

3. Även om jag inledningsvis hackade lite på bristen på storfilmer för Rapace så finns det en rejäl roll inom räckhåll, nämligen huvudrollen i "Callas" - biografin om operastjärnan Maria Callas. Den kan nog få rätt bra uppmärksamhet. Låt oss hoppas det ger karriären i det högre skikten en bra skjuts.

ANDERS JAKOBSON (2019-01-31)