Uttjatat och tråkigt

När "Rambo (4)" kom ut för tolv år sedan så jublade actionfantasterna. Äntligen var den ikoniska hjälten tillbaka, och det i en riktigt rökare med en tung atmosfär och splattriga actionexplosioner. Direkt pratades det om en femte film, och manus skrevs och förkastades flera gånger innan man nu slutligen fått ut den sista (?) Rambo-rullen. Har det varit värt all väntan?

Rambo har slagit sig till ro på sin pappas gamla hästgård i Arizona. På gården bor också Maria Beltran som jobbat på farmen hela sitt liv, tillsammans med sin dotterdotter Gabriela. När Gabriela får nys om att hennes biologiska far bor i Mexiko åker hon i hemlighet dit, mot Marias och Rambos inrådan. Det visar sig att pappan är ett riktigt as, som berättar att han aldrig brytt sig om henne. Gabriela och hennes kompis går till en klubb för att dränka sina sorger, men finner sig snabbt nerdrogade och kidnappade av den lokala knarkmaffian.

Rambo ger sig av till Mexiko för att hitta Gabriela, men blir i stället högst okarakteristiskt misshandlad av El Flaco och hans hantlangare. Efter att Rambo återhämtat sig, lyckas han attackera El Flacos horhus och sno åt sig Gabriela som dör av en överdos. Inte helt oväntat blir Rambo nu förbannad och börjar rigga hela sin gård i väntan på El Flacos ankomst. Massaker följer.

Tyvärr är det här en ganska bedrövlig rulle som tar enorm tid på sig att komma igång. Handlingen som beskriven ovan kanske verkar rakt på sak, men det är först efter 41 minuter familjedrama som någon får en snyting. Sen blir det ömsom milt spännande och halvdramatiskt med sporadiska actionsekvenser tills vi bjuds på ett klassiskt montage där Rambo gillrar fällor. Den sista kvarten är dock en fullständig massaker när Rambo tar ihjäl alla skurkarna medelst splattrigt övervåld, och sen rullar sluttexterna nästan exakt vid 90 minuter.

Varken recensenter eller publik var särskilt nöjda med den här filmen, och det är lätt att förstå varför. Stallone spelar någon som heter Rambo - men karaktären som vi sett i de fyra första filmerna är som bortblåst och det hela kunde ha handlat om vem som helst. Visst var även "Rambo 4" en orgie i blodigt våld, men det fanns en story där och det var faktiskt spännande. Det här är bara uttjatat och tråkigt. Mitt tips: se sista kvarten, skit i resten.

1. I USA och England klippte man bort hela introsekvensen som etablerar Rambos nuvarande liv i USA. Beslutet togs då testvisningar visade att yngre tittare inte förstod vad som hände, och man ville komma till huvudhistorien snabbare vilket resulterade i en tio minuter kortare film.

2. Rambos ärr på kinden från de tidigare filmerna är magiskt försvunnet i denna film.

3. Flera manus skrevs och kasserades innan filmen slutligen gjordes. I en av de kasserade historierna jagade Rambo ett genmanipulerat monster.

HENRIK ANDERSSON (2020-02-11)