Action, fanservice och uppföljarupplägg

När man går ut med att en film baserad på ett tv-spel ska göras så börjar alltid gnället. Vi har årtionden av usla filmversioner av spel bakom oss så skepticism är betydligt mer befogat än optimism. När man berättade att en ny "Mortal Kombat"-film skulle göras så blev gnället dubbelt. Den första filmen som gjordes av spelet år 1995 ses faktiskt som relativt lyckad, och man ansåg att chansen att det skulle hända igen var så liten att man lika gärna kunde låta bli att försöka. Men så kom trailern, och åtminstone jag blev riktigt intresserad. Här utlovades uppfinningsrika stunts och spektakulära effekter i en modern och påkostad produktion. Olycksfåglarna fortsatte kraxa, men de var betydligt färre.

Århundraden tidigare blir Hanzo Hasashi och hans ninjaklan attackerad och mördad av ett gäng ledda av den mäktiga Bi-Han. Hanzos dotter överlever, och hämtas av en mystisk man som kommer och går i en svärm av blixtar. I vår nutid går diskussionerna heta i skurkarnas värld, "Outworld". De har vunnit över jordens krigare i turneringen Mortal Kombat nio gånger i rad, och när de vinner en tionde så kommer de att få ta över "Earthrealm". Lätt som en plätt - om det inte vore för en sån där jobbig profetia förstås. Hasashis blod ska ena jordens krigare och stoppa Outworld. Det går ju inte för sig, så skurkarna bestämmer sig för att fuska. Genom att ta sig till jorden före turneringen och mörda alla märkta med drakens märke i förväg, så kan ju ingen stoppa dem från att vinna turneringen!

Ja, sen är det introduktioner av diverse förutsägbara karaktärer som uppför sig på förutsägbara sätt, folk ger varandra på nöten på diverse uppfinningsrika sätt och så lägger man upp det för en uppföljare. Visst är det inte nån banbrytande historia, men jag har jättekul och får precis vad jag förväntade mig: action, fanservice och något jag kan glömma att jag sett direkt efteråt. Många av de kraxande korparna hade som sagt tystnat, men några fortsatte efter att de sett filmen: själva Mortal Kombat-turneringen är ju inte ens med! Men hallå, vad ska de annars ha i uppföljaren?

Först har vi ett par bortklippta scener av varierande intresse. Det mesta klarar sig filmen utan, men scenen där SubZero mopsar sig mot Shang Tsung hade gjort storyn lite mer intressant. Elva såna dära featurettes kallade "Fan favorite characters" är klassisk utfyllnad. Stora mängder klipp ur filmen man just sett, massor av folk som beskriver karaktären man just sett, samt ett fåtal sekunder där någon faktiskt säger någonting intressant. Bättre blir det med "Anatomy of a scene", sju featurettes om de olika fighterna och hur de kom till. Intressant, men kanske lite kort på tolv minuter.

Bäst är ändå "From game to screen" som pratar om spelserien och hur man byggt filmen därifrån. "Fight Koreography" börjar riktigt bra med detaljerad information om en av filmens fighter, men så tappar man bort sig helt och glider över i en massa filmklipp utan nån riktig information till. "Into the Krypt" berättar lite om detaljer i bakgrunderna och några "easter eggs" man smugit in i filmen. Det låter betydligt mer intressant än det är. Totalt sett så är det ett okej paket.

1. Regissören Simon McQuoid (ja, det stavas så) har inte regisserat något före detta, och har tydligen inte heller något på gång.

2. I USA var man tvungna att tona ner våldet för att få en "R-rating", men intressant nog har vi inte fått någon oklippt version på hemmabio som brukligt är.

3. Denna film är produkten av årtionden av försök att göra en tredje film i den "första" Mortal Kombat-vändan. Det finns också två tv-serier, varav en är tecknad.