Kul och snabbtittad pionjärproduktion

Två saker kan man konstatera: 1) Det dräller inte av svenska komedier i politiskt miljö och 2) Det dräller heller inte av svenska originalproduktioner på Prime Video. Faktum är att när det gäller punkt två så är "Toppen" en pionjär och när det gäller den första punkten så är det visserligen sant att SVT i modern tid bjudit på "Dips" och dockserien "Herr Talman" som i alla fall rör sig inom samma postnummer som "Toppen", men innan dess tror jag vi behöver kliva 10-15 år bakåt i tiden till "Ett gott parti" och "Starke man" för att hitta något liknande. Rätt mig gärna om jag har fel.

"Toppen" har i massmedia fått lite småsura recensioner men jag tycker att det är en kul serie som roar mig under de sex avsnitten som utgör den första säsongen. Vi följer Lisa Langås (Klara Hodell), pressekreterare till Sveriges välfärdsminister Roxanne Wiklund (Sissela Benn). I den här seriens Sverige heter det styrande partiet Demokratiska Samlingspartiet och Roxanne har siktet mot den absoluta toppen: Statsminister. Men hon är en "hellre än bra"-politiker som väger upp sin dumhet med ett stadigt självförtroende. Vilket är bra på sitt sätt, men sämre i och med att hon ganska ofta gör bort sig och Lisa får rycka in och problemlösa vad det nu kan vara. Lisa är visserligen inte helt ensam men det är ganska få personer i Team Roxanne som gör någon nytta.

I det första avsnittet lyckas Roxanne reta upp alla snusare i Sverige men Lisa löser problemet vilket leder till att Roxanne blir utsedd till att vara partiets ansikte utåt i den pågående valkampanjen. Detta bestämmer Kaminsky (Robert Gustafsson), partiets spin doctor som delikat drar i trådarna för att lotsa partiet fram mot en seger i valet. Trots detta noterar Lisa att socialministern Mikael Wahlström (Christopher Wollter), som hon själv har en liten besvärlig historia med, dyker upp i alla möjliga olika sammanhang och stjäl rampljuset. Vad är det egentligen som pågår?

Säsongen tuffar på med valet som slutpunkt och jag tycker som sagt att det är underhållande med roliga repliker och diverse dråpligheter. Den stora komiska stjärnan i sammanhanget är tveklöst Sissela Benn som verkligen fått till sin karaktär. I samband med det vill jag även lyfta Eric Stern som hennes man Björn som tar större plats mot slutet av säsongen. Robert Gustafsson håller sig lite i bakgrunden som den vassa Kaminsky men han gör rollen bra och Lisa Langås bär upp hela serien som dess voice of reason. I de sekundära rollerna hittar vi Daniel Hallberg, Felicia Danielsson, Leif Andrée och Dilan Apak.

"Toppen" är kul och snabbtittad och vi får ser om det blir mer. Gärna för min del.

1. Sissela Benn har berättat att hon plockade inspiration till sin karaktär från två verkliga personer: George W Bush och Carola!

2. Serien är regisserad av Sara Haag som även varit med och skrivit manus. Hon har tidigare varit inblandad i serier som "Full Patte", "Playa del Sol" och "Pappas pengar".