Mer fokus seriemördaren i del två

Yorkshires anti-turistbyrå fortsätter att göra omvänd reklam för regionen i den andra filmen i "Red Riding"-trilogin. Nä, skämt å sido, men å andra sidan är det åter igen ingen vidare munter bild vi får av Yorkshire, och framför allt deras polisväsende. Det kan inte ha varit roligt att vara en polis i Yorkshire när den här serien visades våren 2009...

Sex år har gått sedan den första delen och mordvågen från den än så länge okände Yorkshire Ripper har fortsatt och är nu uppe i 12 offer. Kritiken från media och allmänheten är stor och för att komma till bukt med det hela en gång för alla sätts Peter Hunter (Paddy Considine) in som arbetsledare i en specialgrupp med totalt fokus på Yorkshire Ripper. Han handplockar några kollegor och får även dras med Yorkshire-polisen Bob Craven (Sean Harris) som han har ett förflutet med.

Sex år tidigare var Craven och hans kollega Tommy Douglas (Tony Mooney) de enda överlevande från en massaker på klubben Karachi (en händelse de som sett första filmen minns). Hunter skulle utreda det hela men lämnade hastigt och lustigt uppdraget när hans fru fick missfall, men än idag känner han att något var lurt med det hela.

Och något är lurt nu också. Hunter och hans team börjar om från scratch och går igenom alla fall, för att upptäcka att ett mord står ut. Det framstår snarare som det är någon som har försökt imitera Yorkshire Ripper än att det är ännu ett av seriemördarens verk. Hunter misstänker att Craven vet mer än han säger, men han inser inte att man ska låta bli att rota för mycket internt - det kan nämligen sluta illa.

Precis som den första delen är denna fristående, även om några karaktärer går igen, och precis som den första är detta en väldigt mörk och dyster historia med en del vändningar och händelser som bara kastar bensin på den eländiga brasan. Oerhört mörkt och seriöst och noll utrymme för något lättare. Det närmaste vi kommer lite positiv stämning är när Hunter och hans kollegor dricker lite sprit och drar en och annan fräckis runt jultid.

Det är onekligen en speciell känsla i den här filmserien som jag inte riktigt kan påstå att jag hittar i några andra filmer. Sist tog jag upp den jämförelse med "Zodiac" och "The Wire" som någon hade kommit på, och visst - det finns stämningslikheter med "Zodiac" och under några minuter i början av filmen köper jag "The Wire"-referensen fullt ut. Men det är ändå något originellt över "Red Riding".

Fortfarande är jag dock inte helt bergtagen av det jag får se. Filmen kräver en hel del koncentration av tittaren och tempot är lite lågt. Möjligen kommer jag att tycka lite annorlunda efter den tredje och sista delen. Det kommer att visa sig snart.

Ingenting.

1. Till skillnad från den första delen är denna filmad med 35 mm-film och presenteras i anamorfisk widescreen 2.35:1. Jag funderar på om det är för att få in någon sorts tidsstämpel på fotot som man valt att göra så här. Hur som helst är även "Red Riding 1980" en mycket snyggt filmad rulle.

2. Yorkshire Ripper är i allra högsta grad en verklig seriemördare som satte skräck i trakten under 70-talet. Skildringen i "Red Riding" är inte exakt men väldigt nära sanningen. Precis som i filmen fick verklighetens poliser kritik för att inte tog fast honom tidigare och efter att ha läst på lite är jag böjd att hålla med - de intervjuade honom vid nio tillfällen utan att göra kopplingen.

3. Under förtexterna får vi ett kollage med klipp från nyhetsrapporteringar kring den verkligen Yorkshire Ripper.

ANDERS JAKOBSON (2010-03-22)