En nedskalad nystart med lyckat resultat

När "Pirates of the Caribbean" gör comeback efter fyra år med den fjärde filmen, tillika den första i en ny planerad trilogi, är det i ett mer nedskalat format. Här finns inga massiva sjöslag eller avancerade havsmonster, ej heller ett gytter av karaktärer och röriga subplotter. I stället får vi en mer koncentrerad film där det känns som allt som händer har ett syfte och inte finns där för att visa att man kan skapa spektakulära scener. Jag gillar det valet från filmskaparna. "I främmande farvatten" känns fokuserad och mer som en klassisk matinéfilm än en orgie i specialeffekter.

I och med nystarten arkiveras många av de gamla karaktärerna och Kapten Jack Sparrow (Johnny Depp) blir huvudpersonen. Några av de andra karaktärerna som kommer tillbaka är Gibbs (Kevin McNally) och Barbossa (Geoffrey Rush) som verkar ha bytt sida sedan sist. I inledningen av filmen är Jack i London där någon annan som kallar sig Jack Sparrow håller på att leta besättning. Innan Jack lokaliserat denna kopia blir han tillfångatagen och förd till kungen som tror att han är den Jack Sparrow som är i London för att rekrytera, vilket han ju inte är. Eller?

I kungens tjänst återfinns nu Barbossa som blivit av med både Svarta pärlan och sitt ena ben, men nu är redo att ta upp kampen mot spanjorerna som redan satt i gång en seglats mot Ungdomens källa och i och med att Jack har kartan behöver de honom. Men Jack har faktiskt inte kartan och lyckas rymma på ett spektakulärt sätt och hittar slutligen sin imitatör.

Det visar sig vara en före detta flamma - Angelica (Penélope Cruz) - som lurat alla att hon är Jack Sparrow och vips är den riktiga Jack tillfångatagen och vaknar upp som en vanlig sjöman på en båt tillhörande den fruktade piraten Svartskägg (Ian McShane) vars destination också är Ungdomens källa. Alltså är tre olika skepp på väg mot samma mål, och på vägen dit måste en sjöjungfru infångas - vilket är lättare sagt än gjort då dessa förföriska havsvarelser är allt annat än fredliga.

Som upplagt för ett rejält äventyr med Jack Sparrow i en viktig roll. Han har ju nämligen varit vid Ungdomens källa tidigare - eller har han det?

Även om jag berömt filmskaparna för valet att tona ned filmen i inledningen av denna text så känns det samtidigt som man tappar lite jämfört med tidigare filmer. Ian McShane är en fantastisk skådespelare, men hans Svartskägg blir aldrig en lika karismatisk skurk som Bill Nighys Davy Jones eller ens Barbossa när han var spökpirat. Johnny Depp hittar som förväntat lätt tillbaka till sin numera klassiska karaktär och hans samspel med Penélope Cruz är bra. Det är tio år sedan de spelade mot varandra i knarkdramat "Blow" och kemin finns fortfarande kvar.

I "Pirates of the Caribbean"-sammanhang är "I främmande farvatten" varken den bästa eller sämsta filmen, men jag anser att det är en lyckad nystart. En fokuserad matinéfilm som samtidigt känns som den film i sviten som står som bäst på egna ben.

Extramaterialet måstes ses som en enorm besvikelse i jämförelse med de tidigare filmerna - eller så kommer det att släppas en bättre utgåva i framtiden. Tre minuter bloopers och två korta animerade Lego-filmer (!) på ännu mindre tid är inget att hänga i granen.

Det finns visserligen ett kommentarspår också, men till den här typen av filmer vill man ha en rejäl bakomfilm, vilket känns extra motiverat när det ju handlar om en nystart på en populär filmserie.

Nej, en stor besvikelse som sagt.

1. Det lämnas egentligen inga ledtrådar till vad som blir storyn i nästa film, men det finns en kort liten scen efter eftertexterna som i alla fall indikerar att vi inte ska räkna bort en viss karaktär.

2. När man började skissa på idéen för flera år sedan upptäcktes en piratroman från 1987 med ett liknande upplägg, vars rättigheter köptes in och som sedermera blev en sorts inspirationskälla. Detta ledde till ovanligt komplicerade credits som lyder: "Screen story and screenplay by Ted Elliot & Terry Rossio, suggested by the novel by Tim Powers, based on the characters created by Ted Elliott & Terry Rossio and Stuart Beattie and Jay Wolpert, based on Walt Disney's Pirates of the Caribbean".

3. Johnny Depp bjöd på sig själv och ur sin egen plånbok under inspelningen. När de var i London fick han ett brev från en nioårig flicka som behövde hjälp med ett myteri mot sina lärare. Depp dök oannonserat upp vid skolan i full piratmundering, men förmedlade att myteri inte var någon bra idé. När Depp noterade att inspelningscrewet hade för dåliga kläder betalade han själv för 500 vind- och vattentäta jackor så de skulle hålla sig varma. En snygg gest, men om man får 55,5 miljoner dollar i lön så har man råd med några jackor...

ANDERS JAKOBSON (2011-09-28)