Ridley Scotts mörka saga

Jag vet inte riktigt hur, när och varför jag såg Ridley Scotts "Legenden - Mörkrets härskare" för första gången, men det var en film som talade till mig och stannade kvar under åren. När den släpptes i en amerikansk "ultimate edition" 2002 köpte jag den och det är fortfarande en av de läckraste utgåvor jag har i min samling.

Filmen var ingen braksuccé när den kom (1985) men har med åren blivit en kultfavorit. Vad jag nästan alltid glömmer bort är att den innehåller en väldigt tidig roll för Tom Cruise, gjord precis innan han slog igenom med "Top Gun", "The Color of Money" och "Cocktail". Han ser riktigt valpig ut på omslaget. Vad jag dock aldrig glömmer bort är att filmen innehåller en av de bästa djävulsdesigner jag sett genom tiderna...

Det här är en mörk saga om skogsfolk, prinsessor, enhörningar och självaste mörkrets härskare. "Darkness", som karaktären kallas på engelska (Tim Curry), kan bara leva i totalt mörker och vill därför utplåna ljuset. Han skickar ut några av sina troll för att ha ihjäl de två enhörningar som springer omkring i skogen, vilka är själva symbolerna för godheten och det rena.

Samtidigt är prinsessan Lily (Mia Sara) ute i skogen med sin "skogsvän" Jack (Cruise) som lär henne att prata med djuren. Han passar på att visa henne enhörningarna, men Lily vill mer än bara se dem. Hon vill röra vid dem och gör det samtidigt som trollen skickar iväg en giftpil in i en av dem. Fullt kaos bryter ut och den lummiga skogen täcks snabbt av is och snö. Jack och Lily skiljs åt och Lily drabbas av omedelbar ångest för vad hon lyckats orsaka och bestämmer sig för att ställa allt till rätta, men hamnar slutligen i Darkness våld. Jack blir uppsökt av annat skogsfolk som utser honom till den krigare som ska slåss mot ondskan och rädda världen från mörkrets makter.

Med facit i handen har "Legenden" helt klart visst kultvärde men en så överdrivet bra film är det inte. Historien är, trots att Ridley Scott och manusförfattaren William Hjortsberg jobbade på att få den enkel, en smula komplicerad och man får ta den högtravande dialogen med en nypa salt. Jag kan dock inte låta bli att tycka om den i alla fall, för det är något speciellt med den. Den har ett episkt och maffigt utseende som är ett hantverk i sig i och med att filmen gjordes långt innan det blev "enkelt" att göra spektakulära scenerier med datorns hjälp. Skogen i filmen känns som en levande skog där det är någon mix av vår-sommar-höst och saker far omkring i luften hela tiden. En pollenallergikers mardröm.

Samtidigt är sagan oerhört mörk och på gränsen till otäck med en riktigt imponerade design av huvudskurken. Här snackar vi en rejäl och röd djävulsfigur med ett par horn som kräver eget postnummer! Ett maffigt monster helt klart.

"Legenden" är fortfarande en speciell film för mig, men den har inte riktigt överlevt mina nostalgiska minnen av den.

Filmen innehåller förutom den europeiska klippningen, det som Ridley Scott kallar sin "director's cut", vilket är en ca 30 minuter längre version av filmen. Denna hittades av en slump i samband med "ultimate edition"-utgåvan och har nu HD-transformerats. En text förklarar att klippningen kommer från en så kallad answer print som man kan beskriva som en tidig kopia av den kompletta filmen med synkat ljud och färgkorrigeringar. Scott skriver i texten att kvaliteten har sina brister, och även om den kanske inte är lika skarp på den europeiska klippningen så är den i mycket bra skick och väl värd att se.

1. Det finns så klart en amerikansk klippning av filmen som innehåller lite skillnader i slutet, bland annat finns det ett ljud där som med lite god vilja skulle kunna indikera att man lämnade dörren öppen för en uppföljare.

2. För övrigt finns det, nästan som alltid när det handlar om Ridley Scott, en uppsjö av olika klippningar med små skillnader här och där. Riktigt så komplicerat som med "Blade Runner" är det dock inte.

3. De flesta skogsfigurerna spelas av kortväxta skådespelare, ofta bakom många lager av masker och make-up. Jag blir speciellt imponerad av David Bennent som spelar alven Gump på ett övertygande sätt.

ANDERS JAKOBSON (2012-03-03)