Årets bästa actionrulle

När trailern kom ut för "The Raid" så var det inte utan att actionälskaren i mig hoppade runt som en trimmad studsboll. Hård och brutal action utlovades. Tyvärr var filmen indonesisk och en internationell release såg ut att vara långt bort. Som tur var hade regissören Gareth Evans redan gjort en film som fanns tillgänglig, "Merantau". När jag såg den så minskade knappast suget efter "The Raid", utan tvärtom.

Slutligen kom nyheten att "The Raid" nu fått undertiteln "Redemption" och skulle anpassas för den västerländska publiken via musik av Mike Shinoda från Linkin Park. Skräcken satte sina klor i mig. Alla som sett Miramax dubba om Hong Kong-rullar och stoppa in hiphopmusik vet precis vad jag talar om. Evans gick dock ut och sa att det här var inte fråga om att Sony trampar honom på fingrarna - det här var helt sanktionerat av honom själv och det handlade inte om att stoppa popmusik där det inte hörde hemma. Slutligen kom filmen hit.

Tidig morgon. En insatsstyrka om 20 män från polisen närmar sig ett höghus som styrs av en knarkboss, den psykotiske Riyada. Styrkan tar sig en bit upp i huset innan de blir upptäckta, och Riyada kallar in förstärkning som effektivt decimerar motståndet. Poliserna finner ingen väg ut, och kan inte heller själva kalla på förstärkning då det visar sig att deras ledare dragit igång tillslaget utan tillstånd. Nu måste de ta sig upp till Riyada och avsluta fighten själva.

Oj, oj, oj, vilket drag. Hårda fighter, grymma originella stunts, skottlossning, explosioner och inte en död sekund. Iko Uwais och Yayan Ruhian från "Merantau" återvänder, och det är mycket våldsam underhållning för hela slanten. Det finns inte mycket mer än att säga att det här nog är årets bästa actionrulle och en klar rekommendation.

Inget. Köper du däremot en importversion så får du massor av kul featurettes om produktionen, stunts, effekter och musiken, ett kommentarsspår med mera.

1. "Redemption" ska vara del ett i en trilogi. Den andra delen, "Retaliation", filmas just nu.

2. Två (amerikanska) censurklipp på totalt tio sekunder skiljer denna internationella version från originalet.