Ansträngd roadtrip till pajig finalstrip

Efter braksuccén med "Magic Mike" kändes det knappast oväntat att tråden skulle tas upp igen runt tre år senare. Men det var med ett visst bortfall av tyngd. Matthew McConaughey kammade hem en Oscar och blev plötsligt för dyr och karaktären skrevs ut. Alex Pettyfer påstås ha varit ovän med huvudrollsinnehavaren Channing Tatum under hela inspelningen och hans karaktär försvann också. Även Mikes kärleksintresse trillade ur historien och Cody Horn upprepade därför inte karaktären. Dessutom klev Steven Soderbergh av som regissör men blev kvar i produktionen (se Tre saker).

Historien utspelar sig lämpligt nog tre år senare och Mike (Tatum) har lämnat stripcirkusen och fått fart på sin firma som gör specialmöbler. Han har till och med en anställd men inte en tillräckligt trygg ekonomi för att kunna försäkra honom. Innerst inne saknar han livet som dansare och när Tarzan (Kevin Nash) hör av sig med dåliga nyheter kommer Mike som ett skott. De dåliga nyheterna var en lögn och Tarzan och resten av det gamla Kings of Tampa-gänget ville bara träffa Mike. De är på väg till en stripmässa och planerar att lägga ned verksamheten sedan. Mike beslutar sig för att hänga på en sista gång.

En "galen" roadtrip inleds där det blir ett antal stopp på vägen. Vissa planerade, andra påtvingade, och när gänget når resans mål är de fast beslutna om att de måste göra något nytt denna sista gång. Något som visar vilka de egentligen är innerst inne.

Den första filmen var ett evinnerligt juckande och förhållandevis tjusiga nummer framför skrikande kvinnor. Det är så hela kalaset slutar, med dessvärre ganska pajiga nummer. Den absoluta finalen undantagen. Vägen dit är inte alls i samma stil som första filmen även om det dyker upp sekvenser där killarna kan snuska loss för hela pengen. Jag försöker hitta värdet i underhållningen men kan konstatera att jag inte direkt känner mig hemma i målgruppen för just de här partierna av filmen.

"Magic Mike XXL" är tyvärr en film som inte alls känns lika genuin och, på sitt sätt, givande som föregångaren. Den förlitar sig lite för mycket på att bli sorterad i komedifacket. Jag tyckte att föregångaren var ett drama även om den sorterades som komedi och här kan jag gå med på att kalla filmen för en dramakomedi för den gör ett seriöst försök att vara rolig. Resultatet blir sådär. Det känns liksom inte som en film som man ska sitta och skratta åt. Därför blir sekvensen där killarna tar exctasy och sedan börjar trippa inte speciellt rolig. Humor uppstår när man fångar det roliga utan att anstränga sig, och här blir det minst sagt ansträngt.

Och i ärlighetens namn blir det för mycket sexanspelningar och torrsnuskande. "Subtilt" är inte ett ord som går att applicera på filmen över huvud taget. I mitt tycke känns "Magic Mike XXL" enbart som en film som gjorts på grund av föregångarens succé, trots att det bevisligen inte är samma historia en gång till. Det är inte en uppföljare som gör föregångaren bättre.

En kortare bakomfilm ger oss lite information om hur danssekvenserna gjordes. Lustigt nog är det två kvinnliga koreografer som kommit på snuskdanserna. Tänka sig.

Det andra extramaterialet är en längre version av en scen med "So you think you can dance"-deltagaren Stephen "tWitch" Boss som dyker upp under ett av stoppen på roadtripen. Det är en väldigt speciell dans, lite robotaktig på något vis, och ur en koreografisk synvinkel det kanske bästa i hela filmen.

1. Filmen är tillåten från 7 år, menar omslaget. Jag skulle nog påstå att det är få sjuåringar som är mogna nog att ta in och förstå de extremt vuxna handlingarna.

2. Steven Soderbergh har filmat och klippt "Magic Mike XXL" och är även dess exekutiva producent. Det är den första film han varit fotograf i som han inte regisserat själv.

3. Tycker man att det är för påklätt finns det förstås en porrparodi under namnet "Magic Mike XXXL". Det var en boll porrbranschen kunde smasha in enkelt och direkt!