Snyggaction efter dansk tv-spelsförlaga

I "Transporter"-serien har man kunnat se Jason Statham i snyggkostym vara en överdjävlig typ som dessutom använt sin kostym som vapen. Här har vi "Homeland"-bekanta Rupert Friend i tjusig kostym som överdjävliga lönnmördaren Agent 47 i en film baserad på en danskproducerad tv-spelssvit - dock utan att använda kostymen som vapen utan snarare som något annat. Designen av Agent 47 tycker jag är lysande. Tjusig svart kostym, kritvit skjorta som känns som den är helt nytvättad och fint struken i varje scen och så en blodigt röd slips som jordgubbe i grädden. Lägg till detta den rakade skallen och ett robotaktigt beteende och vi har en riktigt bra figur. Friends karaktär i "Homeland" är egentligen inte överdrivet långt borta så jag tycker att han passar perfekt i rollen.

47 är en genetiskt tillskruvad agent i ett gammalt program som gjort honom till en känslolös och superintelligent figur som bara har ett syfte: Att slutföra sina uppdrag. Agentprogrammet skapades av den försvunna doktor Litvenko (Ciarán Hinds) och är nedlagt men en ond organisation ledd av Le Clerq (Thomas Kretschmann) vill få tag på Litvenko för att starta programmet på nytt och ta fram en hel armé av supersoldater.

Samtidigt letar den kvinnan Katia (Hannah Ware) efter Litvenko utan att veta vem han är eller varför. Det är en instinkt triggad av minnesfragment. Katia vilseleds av en av Le Clerqs underhuggare (Zachary Quinto) samtidigt som 47 dyker upp, till synes ute efter att döda henne. Men sanningen kryper snart fram och tillsammans letar de vidare efter Litvenko innan organisationen hinner föra med sina onda planer.

Filmen bjuder på snyggaction med välkoreograferade fajter, slowmotion där det behövs och blänkande läckra miljöer runt om i hela världen. Berlins spännande arkitektur varvas med Singapores futuristiska byggnader, och Agent 47:s vapen är lika glänsande och välpolerade som den röda Audi RS7 han åker runt i. Snyggt och prydligt, men kanske inte imponerande storymässigt. Jag har inte spelat Hitman-spelen och kan inte göra några jämförelser men inser att filmen stilmässigt tagit inspiration från spelens värld. Det bidrar till den visuella underhållningen helt klart, men "Hitman - Agent 47" kommer dessvärre inte att stanna kvar i mitt närminne längre än nödvändigt. Även om det är kul med (anti)hjältar som är överdjävliga brukar filmer av det här slaget inte riktigt kunna komplettera spektaklet med en story som känns givande, och så är fallet här.

Kul action för en kväll, men sen lämnar hjärnan plats för en bättre filmupplevelse.

Omslagets lista på "special features" är inte riktigt överensstämmande med vad som faktiskt ligger på skivan. Det finns nämligen mer än det som listas, och emellanåt under andra rubriker än vad omslaget gör gällande.

Om man vill se om filmen med fokus på allt dödande kan man trycka igång "The Hit Counter" som presenterar en dataspelsliknande ruta uppe i vänstra hörnet med lite statistik samtidigt som en ruta i nedre högra hörnet visar storyboards och konceptteckningar. Detta dyker upp lite då och då under filmen.

I övrigt är det inga egentliga märkligheter. Några bortklippta scener och enklare bakomfilmer om hur Hitman fått en uppfräschning till filmen (exakt hur detta har gått till får vi inte veta) och hur actionfajterna skapades, och dessutom ännu enklare promoklipp med fokus på karaktärerna och inspelningsplatserna.

Sen kan man läsa en prequelserietidning på skärmen. Det är kanske inte helt optimalt att läsa serietidningssidor i porträttläge på en landskapsskärm (i den amerikanska utgåvan ligger en tryckt version med i förpackningen) men det går hyfsat. En snygg sak som utökar filmens universum lite ytterligare. Dessutom finns det en "making of" till serietidningen som inte riktigt är så kreativ som man hade hoppats på.

1. En tidigare filmatisering av tv-spelsserien kom 2007 då Timothy Olyphant gjorde karaktären i "Hitman". Jag har inte sett den och när jag tittar på bilder där Olyphant är renrakad i den mörka kostymen känns det ytterst märkligt. Jag upplever att visuellt sett är Rupert Friend betydligt bättre lämpad för rollen.

2. Men Friend var inte förstavalet till denna reboot. Den tragiskt bortgångna Paul Walker skulle gjort rollen.

3. Katias kompletta namn är Katia Van Dees som är en fiffig omskrivning av karaktärens riktiga namn...

ANDERS JAKOBSON (2016-01-26)