Dolph Lundgren sparkar demonröv

Ett gäng oförklarliga mord skakar staden Chickory Creek. Mördaren verkar ha blivit totalt galen och mördat alla som kom i hans väg samtidigt som ögonen blir kolsvarta och han ger ifrån sig ett avgrundsvrål. Det lite oväntade är att så fort någon lyckas döda mördaren så börjar den som just dödat att döda. Det ska visa sig att det är en demon som tagit över mördarnas kroppar och att det är just genom att bli dödad som den förflyttar sig från offer till offer.

I hasorna har den Dolph Lundgren i rollen som Jebediah Woodley, demonjägare. Han har lyckats fånga den en gång men då den lyckades smita jagar han den återigen. Och naturligtvis tror ingen honom när han berättar allt detta. Inte förrrän de själva ser vad som händer och ser att det han säger stämmer tror de honom. Frågan är om det då är försent. Går staden att rädda? Går demonen att döda utan att den förflyttar sig?

Jag såg nyss filmen "Larceny" med Dolph och utropade den till årets, kanske 2000-talets sämsta film. "Don' Kill It" är inte lika dålig men snudd på. Dolph verkar ha gjort sitt och att han sen ställer upp i B-rullar som inte har budget till specialeffekter, bra manus eller bra skådespelare gör ju inte det hela bättre. Allt i filmen känns billigt och slarvigt gjort. Man försöker få det att se häftigt ut med allt blod och kanske hade en ung Peter Jacksson gått igång på detta men ingen annan lär göra det.

Det enda som fungerar är själva upplägget att om man dödar den person som demonen tagit över så överförs demonen till den som dödar. Det upplägget är problematiskt och ställer till det lite för våra huvudpersoner och man hade säkert kunnat göra något bra av det men här fungerar det inte och det bästa hade varit att döda filmen innan den spelades in.

En trailer och lite bilder.

1. Återigen har Dolphs film fått en tagline. Denna gång är det "Dolph sparkar demonröv" och jag får återigen be om ursäkt för att jag snott den till rubriken på denna recension med den är så självförklarande för hela filmen.

2. Ron Perlman skulle först spela huvudrollen. Hade nog blivit en helt annan film då.

3. När man fick OK på filmen hade man 12 dagar på sig att förbereda sig…och det märks.

HANS-ÅKE LILJA (2017-05-04)