Om manlig vänskap och en dödlig sjukdom

Ungefär samtidigt som "Paddleton" ramlade ut på Netflix kom det även en komedispecial med Ray Romano. Det är som lustigkurre vi känner igenom, kanske främst från långköraren "Alla älskar Raymond". För en annan generation - eller möjligen samma - är han mammuten Mannys röst i "Ice Age"-filmerna. Men som så många andra komiska skådespelare är han riktigt bra på drama också. Häromåret var han med i den kortlivade "Vinyl" för HBO och nu briljerar han i "Paddleton", skriven av hans medskådespelare Mark Duplass.

Andy (Romano) och Michael (Duplass) är grannar. Andy bor ovanpå Michael och de hänger med varandra jämt. De käkar pizza, kollar på Kung-fu-filmer, lägger pussel eller spelar sitt egenpåhittade bollspel Paddleton. De är så tajta som två riktigt goda vänner kan bli och därför är det inte så konstigt att det är Andy som följer med Michael när han går till doktorn och får sämsta tänkbara besked. Han har cancer.

Michael medicinerar sig, men får även en specialmedicin utskriven. Ett alternativ med en dödlig dos som han kan välja att ta om han vill avsluta sitt liv själv innan sjukdomen blir allt för svår. En utväg som är knepig för Andy att förstå och svår för Michael att genomföra. Det närmaste apoteket som kan sälja denna moraliskt tveksamma medicin ligger sex timmar bort, vilket får kompisarna att genomföra en roadtrip. Resan är bara ett av många ögonblick de tillbringar tillsammans innan tiden är inne.

Affischen påstår att filmen är "en komedi av dramatiska proportioner" och ja, filmen är rolig på ett vis, men den är även hemsk och sorglig. Cancer är ju en förfärlig sjukdom som de flesta har något förhållande till och därför är det lätt att sätta sig in i Romanos roll som den friska som står bredvid och ser sin bästa vän må allt sämre och sämre till den dagen då han behöver hjälp över tröskeln.

Jag gillar att se komiska skådespelare ta sig an den här typen av tuggmotståndsroller. Det blir på något vis dubbelt trovärdigt och det är många gripande sekvenser i "Paddleton". Om det hade varit en film som hade haft traditionell distribution skulle jag nästan vågat tro på en Oscarsnominering för Romano. Även Duplass övertygar och framför allt är det samspelet mellan dem som verkligen klickar. Två ganska slitna figurer som är ensamma tillsammans, typ. Det räcker för att bli en sevärd film.

1. Det här är den första filmen i en deal Mark Duplass och hans bror Jay gjort med Netflix. Deras bolag Duplass Brothers kommer att totalt producera fyra filmer som distribueras exklusivt av Netflix.

2. Kung-fu-filmen "Death Punch" som Andy och Michael tittar på vad som känns som dagligen ser ut som en gammal omdubbad kung-fu-film från 70-talet, men är gjord som en del av filmproduktionen. Väldigt skickligt gjort!

3. Staden de åker till på sin roadtrip är Solvang i Kalifornien, en liten stad som inte bara har ett danskt namn utan även byggnader i klassisk dansk stil och kopior av både Den lille havfrue och 1600-talstornet Rundetaarn. Staden grundades av danska utvandrare.

ANDERS JAKOBSON (2019-03-12)