Gammal hjälte lanseras för en ny publik

DC-karaktären Shazam är kanske inte den mest kända figuren i superhjälteutbudet, men han är en av de äldsta. Han är faktiskt den allra tidigast filmade hjälten. 1941 producerades episodfilmen "The Adventures of Captain Marvel" med Tom Tyler i titelrollen. Men vänta nu? Captain Marvel, är inte det den kvinnliga hjälten som klev in i Avengers-världen nyss? Jo så är det, men från första början var det den figur som numera heter Shazam som hette Captain Marvel. Hans tecknade äventyr producerades av Fawcett Comic mellan åren 1939–1953. Vid det laget tyckte DC Comics att karaktären var alldeles för lik deras egen Superman och efter lite copyrightkrångel upphörde Fawcett med sin publicering. Nästan 20 år senare, 1972, fick DC rättigheterna och återlanserade karaktären som Shazam eftersom Marvel norpat åt sig namnet i början av 60-talet.

Nu lanseras Shazam för en ny publik som en del av det halvluddiga DC-filmuniversum som saknar den stringens som Marvel fått till. Till skillnad från de tidigare filmerna är "Shazam!" mer av en barn- och familjeanpassad film vilket knyter an till den gamla serietidningskaraktärens stil. Det fungerar fint för Shazam är nämligen en tonåring som förvandlas till superhjälte, vilket gör karaktären till något naiv och därmed rolig.

Tonåringen är Billy Batson (Asher Angel), en kille som blev lämnad av sin mamma som barn och sedan dess hoppat runt bland olika fosterhem, hela tiden på jakt efter mamman. Helst vill han klara sig själv, men det går givetvis inte i längden. Han hamnar i en ny fosterfamilj med flera olika nya syskon, bland annat Freddy Freeman (Jack Dylan Grazer) som är besatt av superhjältar. Billy har inte för avsikt att stanna kvar hos familjen, men när något väldigt oväntat händer ser han sig tvungen att stanna kvar och använda sig av Freddys expertis.

I inledningen av filmen har vi sett hur en trollkarl (Djimon Hounsou) letat efter en kämpe med ett rent hjärta som kan bekämpa de sju dödssynderna. En ung pojke testas men bedöms som ovärdig. Som vuxen har mannen, Dr. Sivana (Mark Strong), letat efter ett sätt att komma tillbaka till trollkarlen för att använda sig av de krafter som dödssynderna kan erbjuda. När detta sker kallar trollkarlen till sig Billy och ger honom sina krafter vilket innebär att Billy förvandlas till den vuxna Shazam (Zachary Levi) som bär på flertalet superkrafter som behöver upptäckas och hanteras. Till detta behöver Billy hjälp av sin nya bror.

Det här gör att filmen kan bli en alldeles utmärkt inkörsport för barn som vill kunna relatera lite mer till superhjältarna. Visserligen fungerar kanske Superman, Batman eller Spider-Man lika bra på grund av spektaklet, men den här filmen känns absolut mer barnanpassad. Jag tycker det fungerar väl. Det blir ganska roligt när Shazam och Freddy testar av alla krafter på ungdomars vis. Samtidigt blir den vuxna delen, en klassiskt gott-mot-ont-historia, ett bra komplement som inte blir för vuxet men samtidigt inte för enkelt heller. Bra avvägning, helt enkelt.

Kemin mellan Jack Dylan Grazer och Zachary Levi blir perfekt och Mark Strong är alltid bra som karismatisk skurk så sammanfattningsvis kan man placera "Shazam!" bland de mer lyckade filmatiseringarna i DC:s filmuniversum. Detta är sannolikt inte sista gången vi ser karaktären.

Vad som gör "Shazam!" lite extra rolig för oss svenskar är att filmens regissör David F. Sandberg ("Lights Out", "Annabelle: Creation") är just svensk. Han figurerar flitigt i extramaterialets featuretter samt ger talade introduktioner till det frikostiga blocket med bortklippt eller alternativt material (nästan 40 minuter!).

En halvtimmeslång bakomfilm om "Shazam!s" tillkomst kompletteras av en noggrann studie av filmens final och en charmant presentation av Zachary Levi. Vi får bland annat veta att Levi ursprungligen gjorde en audition för en helt annan roll men att Sandberg frågade producenterna varför han inte redan var kontrakterad till huvudrollen. Överlag ger dessa featuretter en trevlig titt på filmens tillkomst.

En kort film ger en introduktion till Shazam och visar olika tecknade versioner och bilder från tidigare filmatiseringar. Detta brukar det slarvas med i sådana här sammanhang så det uppskattar jag mycket.

Utöver detta finns en titt på "Shazam-familjen", vilket jag av spoiler-skäl inte skriver mer om, ett gag-reel och en "motion comic" som inte alls är speciellt rolig att titta på. Det är en halvanimerad tecknad serie som inte ger något vidare mervärde.

1. 1974 gjordes en tv-serie med Shazam som sammanlagt gick i 28 avsnitt över tre säsonger.

2. David F. Sandberg har smugit in ett svenskt påskägg genom det fiktiva ölmärket Bärs Lager.

3. I och med sin insats som Dr. Siviana har Mark Strong spelat två ikoniska skurkar i DC-sammanhang. Han var ju även Sinestro i "Green Lantern".