Gammal tråkskräck i ny trött tappning

Jag har aldrig varit speciellt road av filmerna i den numera långdragna "Den onda dockan"-franchisen. De har aldrig varit läskiga utan bara fåniga. Denna film, den åttonde i raden, är en modern remake av den absolut första filmen. 31 år har passerat mellan filmerna, och då är det förstås ganska logiskt att den nya filmen har en modern skrud.

Det gäller i och för sig bara själva dockan, för resten är samma gamla tråkskräck som var tröttsam och löjlig redan för 30 år sedan. Dockan Buddi är i det här fallet är en AI-robot som ingår i teknikbolaget Kaslans utbud. Bolaget är en sorts Google/Apple-variant som dominerar folks hem genom att stå för nästan all teknik. Dockan går att koppla in på nätet så har den koll på hela det tekniska systemet och fungerar därmed som en liten hjälpreda i hemmet och som en "bästa vän" till den som behöver en.

I originalfilmen var det själen av en mördare som tog sig in i dockan på något sätt och gjorde den ond. Här är det en vietnamesisk montör som surnar till när han får sparken och kopplar från alla säkerhetsprotokoll ur dockans AI innan den monteras ihop och skickas till USA. Den säljs och reklameras på varuhuset ZedMart där ensamstående kundtjänstmedarbetaren Karen Barclay (Aubrey Plaza) plockar med sig den hem för att ge i present till sin trettonåriga son Andy (Gabriel Bateman). Andy har garvat gott åt alla Buddi-memes som cirkulerar och tycker egentligen att dockan är för barn, men han accepterar förstås presenten och kopplar upp den på nätet. Den är lite sprakig och skev, men den verkar fungera fint.

Dockan döper direkt om sig själv till Chucky (röst av Mark Hamill) och blir Andys bästa vän, men snart börjar den att visa våldsamma tendenser. Den försöker stypa Andys katt och studerar blodiga skräckfilmer på tv. Strax dyker det ena brutala dödsfallet efter det andra upp i Andys närhet och när han börjar inse vad som pågår blir allting ännu värre.

Man får helt enkelt lägga allt vad logik heter åt sidan när man offrar exakt 90 minuter på "Child's Play". Vilken normalt funtad människa som helst skulle ha kasserat dockan direkt vid den första våldstendensen, men då hade det förstås inte blivit någon film. Och det hade kanske inte gjort någonting, för det är inte så att man blir varken berikad eller skrämd av denna historia.

Jag har inte sett alla av de tidigare filmerna men utifrån de jag har sett måste jag säga att denna film är den absolut blodigaste. Det är ju ett enkelt knep att ta till. Jag upplever inte heller att Chucky är lika one-liner-besatt i det han säger, och det är ju också något som sticker ut lite. Men i och med att jag inte är förtjust i filmserien känner jag mig ganska likgiltig till filmen. Jag blir mest uttråkad och jag har svårt att tro att de som är tunga fans sen tidigare får ut något speciellt av den.

1. Filmseriens skapare Don Mancini är inte inblandad alls i denna film. I stället sägs det att han håller på att utveckla en tv-serie som följer den gamla tidslinjen. Varför?

2. Den här filmen har sannolikt varit på gång ett tag. I min 2008-publicerade recension av "Den onda dockan 2 & 3" skrev jag att en uppföljare var på gång "nästa år", det vill säga 2009. Först tio år senare kom den.

3. Filmen är regisserad av norrmannen Lars Klevberg.

ANDERS JAKOBSON (2019-10-18)