Oengagerande actionäventyr efter tv-spel

Filmadaptioner av tv-spel har väl kanske en ganska bra bit kvar innan de är lika vanliga som serietidningsadaptioner, men det börjar ändå bli en del och fler lär det bli. Utan att göra jättemycket sökning hittar jag ett lass "Tomb Raider"-filmer i arkivet samt "Silent Hill", "Doom: Annihilation", "Assassin’s Creed", "Hitman - Agent 47" och "Street Fighter - The Legend of Chun-Li" som alla har tv-spelsförlagor. Jag är själv ingen gamer men har väl en allmän kunskap om de största titlarna, men av de ovan nämnda är det bara "Tomb Raider" som jag ägnat många timmar åt.

Inte heller "Uncharted" har jag spelat. En snabb titt på Wikipedia och jag ser att spelet ursprungligen kom 2007 och att det verkar finnas ett tiotal spel sammanlagt. Spelseriens och filmens huvudpersoner är Nathan Drake (Tom Holland) och Victor Sullivan (Mark Wahlberg), två moderna Indiana Jones-typer, kan man säga, som hamnar i rafflande äventyr där de letar efter värdefulla artefakter parallellt med skurkar som vill komma åt samma skatter. Typ.

Vad jag förstår är duon ett radarpar redan från början i spelserien och därför försöker filmen skapa lite av en ursprungshistoria. Det gör man genom att gå tillbaka ett 15-tal år när Nathan och storebrorsan Sam är barnhemsbarn med intresse för historia och äventyr. När de tänjer lite väl mycket på gränserna för vad som är moraliskt och lagligt beslutas det att bröderna ska separeras. Sam väljer då att rymma men tar ett ordentligt farväl av sin bror som växer upp utan någon som helst kontakt förutom enstaka vykort från världens alla hörn.

15 år senare är han bartender som fingerfärdigt ser till att förse sig med diverse bonusar från kunder. Det är så hans vägar korsas med Victor Sullivan. Victor påstår sig känna Sam och ganska snabbt dras Nathan in i ett rafflande äventyr som ska ta dem kors och tvärs över världen i jakten efter en överdådig guldskatt från Magellans första världsomsegling.

Rent konceptuellt är "Uncharted" besläktad med "Indiana Jones" (det finns till exempel en tydlig passning när ett flygplan flyger över en karta) eller varför inte "National Treasure" för att ta ett lite mer modernt exempel. Två franchiser som jag gillar och därmed borde "Uncharted" sitta som handen i handsken. Men det gör den inte riktigt. Jag vet inte riktigt vad det är men jag blir aldrig speciellt engagerad i historien och stör mig på det tydliga användandet av greenscreens. Jag läste en kommentar kring filmen där en person sa att den inte hade några problem med Tom Holland men inte kunde komma runt att det känns som att se Peter Parker utan Spider-man-dräkten. Och jag håller med. Det som Nathan gör i filmen är inte långt bort från vad en superhjälte gör och det blir bara lite för mycket. Jag förstår att det är tv-spelslogik och att det är vad det är, men jag går liksom inte igång på det.

Fans av spelserien verkar inte speciellt imponerade av hur karaktärerna gestaltas. Det kan jag inte yttra mig om, men jag kan ändå förstå att något inte är helt rätt. Allt som allt är det äventyrsaction med många spektakulära inslag men väldigt lite som känns som något speciellt. Ingen fullträff alltså.

Utöver bortklippta och förlängda scener, kommentarspår och musikvideo har man klämt in en rad kortare featuretter som tar oss med in bakom kulisserna. Det är allt från stunts till specifika karaktärer. Det jag gillar mest är att man bjuder på bilder från tv-spelsförlagan så att vi oinvigda får se hur originalet och adaptionen förhåller sig till varandra. Detta är något som emellanåt ignoreras i liknande sammanhang. Det kan i och för sig ha med rättigheter att göra, men här får vi i alla fall se något och det gillar jag.

1. Det är gott om passningar och påskägg som syftar på spelserien. Är man insatt är det antagligen lätt att se dem.

2. Vissa är dock så uppenbara att de inte går att missa. I en sekvens pratar vår huvudperson med en man på en strand och scenen fullkomligt stinker cameo. Mannen är Nolan North som gjort rösten till Nathan Drake i tv-spelen.

3. Uppenbarligen hoppas man på en filmfranchise. Det finns två bonusscener som tydligt lägger upp bollen för en fortsättning. Vi får väl se om det blir något. Siffrorna för filmen är ganska okej ändå. 400 miljoner dollar inspelat på en 120-miljonersbudget och ett ganska hyfsat snittbetyg på IMDb. Det kan räcka för att det ska bli fler filmer.

ANDERS JAKOBSON (2022-06-13)