Okonstlat om livets olikheter

Man måste verkligen berömma Viaplays grafiska team för att ha fått till en sådan "på pricken"-bild till "Meningen med livet". På ett enkelt och effektivt vis har de skildrat att systrarna Ellen (Helena Af Sandeberg) och Alva (Celie Sparre) lever helt olika liv. Ellen, den äldre av dem, har tre barn och har tappat bort sig själv i allt stök och kaos som är hennes vardag. Det är gympapåsar som ska hittas, kanin som ska matas och allt annat som ska roddas dag efter dag. Alva har kört fast på sitt jobb där hon inte får utlopp för allt det hon kan och är en av alla de som kämpar för att få barn. Hon är i IVF-svängen tillsammans med sin kille Nico (Hannes Fohlin) och får finna sig i alla dessa "goda råd" om att "slappna av" som hennes väninnor med barn strösslar runt sig.

Men så händer det något för båda systrarna. Ellen sätter ned foten och börjar sätta sig själv först. Till exempel intresserar hon sig för jakt och tar licens och får en ny kompis (Jonatan Rodriguez) på kuppen. Hennes man Alex (Ulf Stenberg) förstår ingenting när han plötsligt står med "allt" och ett vapenskåp smackas upp i hallen. Krisar Ellen? Är det första steget mot en separation? För Alvas del blir vändningen när hon äntligen möts av ett positivt gravidtest och kan börja planera för en framtid som förälder, kanske lite väl snabbt. Samtidigt har Nico fått veta att han har en sjuårig son efter ett one-night-stand och nu har sonen börjat ställa frågor om sin pappa. Nico väljer att träffa sonen Harry i smyg och inser att det är en liten kopia av han själv vars liv han vill vara en del av, men tillfället att berätta för Alva är aldrig rätt, speciellt inte när graviditeten inte går bra.

Det görs många dramakomedier i Sverige just nu och många rör sig lite inom samma områden. Discovery+-serierna "Alla utom vi" och "Udda veckor" har på ett eller annat sätt touchat de ämnen som avhandlas i "Meningen med livet". Framför allt "Alla utom vi" som också skildrade ett ungt par som kämpade för att bli gravida. De som varit i denna sits känner igen sig väl i båda serierna.

Under åtta avsnitt följer vi paren. Ibland samlas de hos farmor Polly (Chatarina Larsson) för någon sorts familjemiddag och där kommer en annan sida av systrarnas relation fram, en där de inte har samma värde. Det är tydligt att Polly är mer intresserad av Alvas intressen och olika framgångar än Ellens, och en av dessa middagar får ett riktigt drastiskt slut.

Jag gillar serien. Jag tycker att den fått till en ton som är genuin och inte alls känns konstlad. På något vis känns det som att manusförfattarna Tove Eriksen Hillblom och Maria Nygren gjort ordentlig research, eller kanske grävt ur egna erfarenheter, när de skrivit serien. Gemensamt har de serier som "Vi i villa", "Kärlek & anarki", "Vuxna människor", "Sjölyckan", "Solsidan", "Andra åket" med mera i bagaget, vilket gör "Meningen med livets" stil naturlig.

Utvecklingen över säsongen är spännande och lagom i finalavsnittet blir det både glädje och sorg, vilket gör att man som tittare definitivt blir sugen på mer.

1. En andra säsong börjar spelas in i början av 2023. Den första säsongen slutar lite abrupt så det är bra att det blir en fortsättning.

2. Ledmotivet till serien är Franska bönders "En dålig dag är också bra" som har en melankoli som passar serien fint.