En överdriven sannberättelse

"Unstoppable" är en film som inte direkt tillför något nytt. Den innehåller alla de ingredienser som vi är vana att se i en film av den här typen. Vi har den äldre veteranen som vet bäst. Vi har den yngre förmågan som har ett struligt privatliv, men som vi ändå känner sympatier för. Vi har en katastrof som gör att dessa två måste samarbeta för att rädda om inte världen så i alla fall någon av de större städerna i USA. Just den här gången är det ett skenade tåg med ett gäng vagnar med farligt material på släpp och våra hjältar spelas av Denzel Washington och Chris Pine.

De två jobbar på bangården och under ett rutinuppdrag finner de sig på samma spår som det skenande tåget. Som genom ett under lyckas de dock undkomma en frontalkrock och ger sig istället av efter det skenande tåget... backande. De planerar nämligen att köra ikapp det och bromsa upp dess fart tillräckligt för att man ska få stopp på det.

Som ni hör har man använt en hel del fantasi och det genomsyrar det mesta i filmen. Man har lite svårt att tro på det som händer men å andra sidan är detta den typ av film där det inte spelar någon större roll. Ser man "Unstoppable" vill man förmodligen ha action och det får man här. Sen får man ta relationsdelen lite för vad den är, nämligen utfyllnad mellan actionscenerna. Jag tycker dock att filmen funkar. Den är underhållande och, även om den är överdriven, rätt snyggt gjord.

Denzel är Denzel. Han är perfekt i roller som denna och även här gör han precis det han ska. Pine är även han bra och han gör sin roll riktigt övertygande. Så när det gäller skådespelarinsatserna har jag inget att klaga på. Däremot logiken i filmen, där finns det en hel del brister tyvärr. En del får man bara acceptera för så är det i den här typen av filmer men andra retar mig lite. Speciellt tänker jag på filmens upplösning, varför tänkte man inte på detta tidigare? Mycket underligt. Hur som helst så är "Unstoppable" en underhållande film som, om det är action man är ute efter, väl fyller sitt syfte.

1. Chris Pine gjorde sina stunts själv, det gjorde inte Denzel Washington...

2. Filmen bygger på verkliga händelser. Närmare bestämt ett tåg som skenade och hade vagnar med giftigt ämne på släpp.

3. Body count, det vill säga hur många som dör i filmen är lika med 1.