Helt enkelt en riktigt rolig film

Det enda Peter Phillips vill är att ta sig hem till sin gravida hustru. Det ska dock visa sig vara svårare än han någonsin kunnat ana. Redan utanför flygplatsen träffar han Ethan, som enligt honom själv är en skådespelare, och vad han inte vet är att han de närmaste dagarna kommer att göra livet surt för Peter. Det visar sig nämligen att efter diverse omständigheter blir de två avslängda från flygplanet som ska ta dem till Kalifornien och tvingas nu bila dit istället. En resa som tar några dagar och som kommer att bli allt annat än lugn.

Om Peter kunde skulle han resa själv, men då han förlorat både plånbok och id-handlingar kan han varken ta tåget eller hyra en bil. Hans enda utväg är att åka med Ethan och hans hund. Men som sagt blir det ingen behaglig resa. Ethan är rätt dum och tack vare honom får de två sova i bilen och fly från Mexikanska myndigheterna. Peter blir skjuten och bryter armen. Men trots allt detta fattar de två på något underligt sätt tycke för varandra och resan ger Peter en chans att se sig själv ur en lite annan synvinkel.

Filmen är riktigt rolig även om den har en del låga sexskämt som mest känns pinsamma och som man lätt kunnat klara sig utan. Men dessa är rätt få och är rätt snabbt över. I rollen som Peter ser vi den alltid fantastiske Robert Downey Jr. och även här gör han en strålande insats som den plågade Peter. Som Ethan ser vi Zach Galifianakis och även han gör en bra insats och det är inte lätt när man har Downey som motspelare. Downey har en förmåga att överglänsa de flesta.

Sammanfattningsvis är "Due Date" en riktigt rolig film, överdriven men rolig. Jag gillar humorn (förutom en del tidigare nämnda skämt då) och jag gillar Robert Downey Jr. Naturligtvis är mycket långt ifrån logiskt, men vad gör det? Till exempel så springer Ethan in i en bildörr så hela dörren ramlar av. Jag köper det dock rakt av för "Due Date" är helt enkelt en riktigt rolig film.

När det gäller extramaterialet finns det dels de förväntade borttagna scenerna och misstagen. Sen finns det ett oväntat klipp i form av en del av ett fejkat "Two and a half men"-avsnitt där Ethan är med. Riktigt kul. Sen finns det några konstigt ihopklippta snuttar som visar en massa krascher och frågor från filmen. Inte roligt.

1. En av de roligaste scenerna är när Peter nitar en lite enerverande grabb.

2. Jamie Foxx dyker upp i en liten biroll.

3. Den fan site för "Two and a half men" som Ethan driver finns faktiskt på riktigt. Man hittar den här: itsrainingtwoandahalfmen.com.