Ingen Willis-rulle om ni trodde det…

Bruce Willis gillar jag. Han är bra i det mesta han gör och så även här. Tyvärr är han inte med riktigt så mycket som man skulle kunna tro när man ser filmens omslag. I stället är det Curtis Jackson (känd inom musikbranschen som 50 Cent) som har huvudrollen. Han och två barndomskompisar utför ett juvelrån men sen när det är dags att lämna över diamanterna till den som beställt det hela vänder sig en av barndomskamraterna, Vincent, mot de andra två och skjuter kallt ner dem. Curtis rollfigur Sonny överlever dock och bestämmer sig för att hämnas på Vincent.

Detta ska dock visas sig var svårare än han kunnat föreställa sig. Framförallt för att han inte har den kunskapen han borde ha för att ge sig ut på jakt efter Vincent. Han lyckas i stället reta upp många gangsters längs vägen och den värsta är den grymme maffiabossen Biggs (Willis). Nu måste Sonny både göra upp med Vincent och övertala Biggs att han hjälpa honom göra det.

"Setup" var inte alls så bra som jag trodde. Jag trodde jag skulle få en Bruce Willis-actionrulle, men tji fick jag. I stället är det som sagt Curtis Jackson som ska stå för farten i filmen och det är bara att konstatera att någon Bruce Willis är han inte. Inte i närheten. Filmen är dock inte enbart dålig, det finns lite scener som är rätt bra och Willis lyser upp när han är med men på det stora hela är filmen en besvikelse. Den känns alldeles för överdriven och karaktärerna känns inte alls trovärdiga.

Nä, Curtis och Ryan Phillippe (som spelar Vincent) ska tacka sina lyckliga stjärnor att Willis är med i filmen. Hade han inte varit det är riskerna väldigt stora för att filmen hade släppts utan uppmärksamhet och sen snabbt försvunnit igen. Nu finns i alla fall chansen att de som vill se en bra Willis-rulle ser den, precis som jag gjorde.

Extramaterialet består förutom kommentarspår av en making of och en liten kortfilm om de fejkvapen som används i filmen. Och visst är det intressant att se dessa gummivapen, men hela dokumentären är i så bedrövlig kvalité att jag misstänker att det är något från nätet man tagit ner och lagt med. Inte okej. Sen är det lite kul att höra Curtis säga att han själv tror att han kommer att bli större inom filmen än han är inom musiken och utan att vara någon expert på 50 Cent och hans musik tror jag han ska vara lite mer försiktig när han uttalar sig.

1. I rollen som Vincents pappa ser vi James Remar som är mera känd som Dexters pappa i "Dexter".

2. I en scen där Sonny jagar Vincent ändras avståndet mellan de två väldigt snabbt. Ena sekunden är de långt ifrån varandra för att i nästa vara nästan på samma ställe och sen långt ifrån varandra igen. Inte trovärdigt.

3. Det finns rätt många scener som inte känns helt trovärdiga i filmen. Både när folk blir slagna och skjutna. Känns lite slarvigt.

HANS-ÅKE LILJA (2011-12-29)