I rymden kan ingen höra dig. Alls.

När jag sett klart "Gravity" är det en tanke som maler och maler i mitt huvud: Hur fanken gjordes den här filmen? Jag förstår ju att det är sånt därnt "data" inblandat, men det som imponerar är hur man på ett oerhört skickligt sätt använt modern teknik till bristningsgränsen och gjort något som både ser ut och känns totalt verkligt och realistiskt.

En annan tanke som poppade upp under inledningen av filmen där vi svävar omkring ute i rymden tillsammans med filmens huvudpersoner Ryan Stone (Sandra Bullock) och Matt Kowalski (George Clooney) är att det inte finns några synliga klipp. Scenerna verkar pågå hur länge som helst och kameran är överallt precis som den svävade runt lika fritt som astronauterna. Det märkliga lugnet och gravitationen om man så vill gör att man som tittare också svävar med. Ganska behagligt.

Men det är lugnet före stormen och den behagliga känslan förvandlas snabbt till ren panik. Det pågående projektet med att laga Hubble-teleskopet avbryts omedelbart när skräp från kraschade satelliter far runt i en idiotsnabb omloppsbana och hotar att träffa teleskopet och rymdfärjan Explorer. Det händer också och i kaoset svävar Stone iväg bort från allt utan någon kontakt med sina kollegor eller jorden. Helt ensam roterar hon utan kontroll och med en syrenivå som allt snabbare minskar i takt med hennes hyperventilerade...

Vilken panik! Som tittare är det oerhört lätt att ryckas med i dramat och bli lite behagligt flämtig och kallsvettig. Regissören Alfonso Cuarón har gjort en alldeles lysande dramathriller som är vansinnigt snygg och tekniskt sett imponerande. Dessutom finns det en underliggande story som är tänkvärd. Vi får nämligen veta att Stone i vanliga fall lever ett melankoliskt liv där sorgen efter sin dotters död konsumerat all livsglädje, men situationen hon hamnat i blir en pånyttfödelse där viljan att överleva vinner, allt detta understöttat av mängder av metaforer och symbolik.

Filmen kretsar enbart kring två skådespelare, och knappt det egentligen. Det är Sandra Bullock som är huvudpersonen och den som hela filmen väger på, och det är en imponerande insats hon gör. Bullock låg i träning i ett halvår samtidigt som hon gick igenom manuset in i minsta detalj med Cuarón, där precis allting studerades och utvecklades. Jag tycker att det märks och med tiden kommer "Gravity" att framstå som den milstolpe den i mitt tycke redan har blivit. En av årets bästa filmer.

Extramaterialet är precis så maffigt och välgjort som man vill ha det. Alla de frågor jag ställde mig vid första titten om hur filmen faktiskt gjordes få sina svar, vilket gör helhetsintrycket ännu starkare. "Gravity" är inte enbart en välskriven historia, den är så tekniskt avancerad att den i princip saknar motstycke.

I en långfilmslång dokumentär går vi stegvis igenom det mesta. Storyn, med alla dess metaforer och symboler. Tekniken där alla tänkbara lösningar undersöktes och testades innan de hittade rätt, och hur inspelningsmetoderna förändrades för att göra det tekniskt möjligt att göra filmen över huvud taget. Ljudet och musiken, animationerna - ja, mer eller mindre allt. Om man som jag verkligen gillar filmen kommer man att älska detta välgjorda bakommaterial.

Detta kompletteras av en dryg halvtimme där vi fokuserar på några viktiga scener i filmen. Med allt det man lärt sig av den längre dokumentären blir det lite lättare att förstå hur scenerna gjordes, men det är ändå imponerande och samtidigt totalt obegripligt att se hur de kom till.

En kortare dokumentär om faran med allt skräp som far runt i omloppsbanor runt jorden och vad som görs för att komma till bukt med problemet, ger en hisnande verklighetskoppling till filmen. Det här är ett obehagligt problem som många är ovetande om, och konsekvenserna kan bli mycket allvarliga.

Sist bland extramaterialet finns en kortfilm med den grönländska karaktären Aningaaq som Stone får kontakt med utan att kunna kommunicera med. Det är Alfonso Cuaróns son Jonás - som varit med och skrivit manuset till "Gravity" - som skrivit och regisserat denna relaterade kortfilm, som kanske inte gör så mycket för helheten men ändå är intressant.

1. Med sju vinster blev "Gravity" den stora Oscarsvinnaren, men det blev också tre förluster, bland annat i kategorierna Bästa film och Bästa kvinnliga huvudroll.

2. Som vanligt finns det en mängd andra skådespelare som var aktuella innan rollerna gick till Bullock och Clooney. Till exempel Angelina Jolie, Rachel Weisz, Naomi Watts, Natalie Portman, Marion Cotillard, Abbie Cornish, Carey Mulligan, Sienna Miller, Scarlett Johansson, Blake Lively, Rebecca Hall och Olivia Wilde samt Robert Downey Jr.

3. Att gå på "rymdpromenad", som det kallas, ser rätt roligt och spännande ut, men frågan är om man verkligen skulle våga om möjligheten fanns...

ANDERS JAKOBSON (2014-03-05)