Trovärdig skildring bland knivar och fat

Bradley Cooper spelar i "Bränd" mästerkocken Adam Jones. Efter ett par års frånvaro från de respektabla köken till följd av missbruk och allmänt ruttet beteende, under vilka han bland annat straffat sig själv genom att öppna en miljon ostron, vill han börja om och dra igång "världens bästa kök" och tjäna ihop till sin tredje Michelinstjärna. Han handplockar nya förmågor samtidigt som han kontaktar gamla medarbetare som han i många fall betett sig svinaktigt mot och storsatsar. Maten ska göras på riktigt, på klassiskt vis, utan modernt och vetenskapligt skit.

Men hur mycket Adam än skriker på sina medarbetare blir det inte som han tänkt sig. En dålig recension gör att klientelet blir skralt och Adam måste tänka om och kanske öppna sig för andra idéer och framför allt bjuda in andra i sitt arbete. Samtidigt ligger det förflutna som ett tungt ok. Han har fått bukt på sitt missbrukande men har fortfarande skulder till folk som inte vill honom väl, och det finns även ett stor risk för att hans tidigare så usla beteende ska slå tillbaka när han som minst behöver det.

Jag gillar tempot och drivet i filmen men samtidigt känner jag att storyn är lite för enkel. De få motgångar som Adam stöter på viftas bort som ingenting och allting rullar på utan några speciella konsekvenser. Det är lite för enkelt och bekvämt berättat. Det är som filmen vet var den vill ta vägen från minut ett och tar sig dit utan att utmana tittaren. Det är lite märkligt. Även om det känns lite löjligt att göra jämförelsen men Pixar-filmen "Ratatouille" bjöd på en betydligt mer utmanande historia inom ungefär samma värld.

Detta lilla gnäll åsido vill jag klargöra att jag gillar filmen. Jag är omåttligt förtjust i matlagningsprogram och mästerkockstävlingar. Det är något speciellt med den här köksvärlden med sina hierarkier och vansinnesartade tempon. Utan att ha någon erfarenhet från ett restaurangkök antar jag att det är ungefär som alla yrkesskildringar, det vill säga aningens uppskruvat för att bli bra film, men jag undrar hur de orkar med...

Bradley Cooper har berättat att skådespelarna utsatte sig för de faror ett kök kan erbjuda och att riktiga kockar fanns med i bakgrunden för att sätta extra press på aktörerna, och det fungerar. Skildringen känns för en lekman mycket trovärdig. Vid Coopers sida finns Sienna Miller, Daniel Brühl, Riccardo Scamarcio, Omar Sy,
Sam Keeley, Matthew Rhys med flera, och i andra roller finns bland annat Emma Thompson, Uma Thurman och svenska Alicia Vikander. Ensemblen är bra och "Bränd" är ingen dålig film alls. Dessutom blir man lite småhungrig av att se på den.

Dessvärre har vi inte tagit del av ett fysiskt recensionexemplar av denna film och kan därför inte skriva om extramaterialet.

1. Alicia Vikander krediteras ganska tidigt i förtexterna men är blott med i två scener. Att hon är med över huvud taget beror på producenten Harvey Weinstein som blivit så förtjust i henne att han bad henne vara med och rollen skrevs unikt för henne. Weinstein har även sagt att han förutspår att Vikander har en lysande framtid i Hollywoods toppskikt. Inte illa!

2. Filmen gick länge under namnet "Chef", vilket även är titeln på Jon Favreaus kulinariska film om en lyxkock som byter restaurangkök till foodtruck. En del legalt tjafs pågick mellan de två filmerna och deras respektive produktionsbolag innan denna film gick miste om ursprungstiteln.

3. Efter inspelningens slutförande fick kocken Marcus Wareing som agerat konsult till filmen frågan om vem av skådespelarna han skulle anställa om han var tvungen. Svaret blev Sienna Miller vars kulinariska kunskaper imponerade på honom.

ANDERS JAKOBSON (2016-04-29)