En antisuperhjältes uppväxt

"Brightburn" - producerad av James Gunn och skriven av hans bror Brian Gunn och deras kusin Mark Gunn - lånar extremt mycket från Superman-upplägget: Ett barnlöst par i landsbygdsamerika blir vittne till hur ett litet rymdskepp kraschar på deras tomt. Ur vraket fiskar de ut en pojkbebis som de uppfostrar som sin egen avkomma och som visar sig ha superkrafter. Likheterna är många men skillnaden mot Superman-historien är dock ganska rejäl...

Paret är Tori (Elizabeth Banks) och Kyle Breyer (David Denman). De har försökt få barn länge när pojken som ska bli deras son Brandon (Jackson A. Dunn) dimper ned från skyn. Riktigt hur de förklarar för släkt och vänner att de plötsligt har ett barn berättar inte filmen, utan i stället hoppar vi fram tills Brandon är tolv år gammal. Han är lite av ett "ufo" (ursäkta vitsen) i skolan. Supersmart, nästan onödigt smart, och givetvis mobbad. Vid den här tidpunkten tror Brandon att han kommer från en adoptionsbyrå, men ganska snart börjar han fundera på om det är helt sant. Hans styrka förbluffar honom, han hör röster och dras undermedvetet till en stängd lucka i familjens lada. Innanför luckan har Tori och Kyle gömt resterna av hans rymdskepp och så småningom måste de berätta sanningen. Men innan dess har Brandons verkliga jag börjat vakna till liv, och det är ingen trevlig superhjälte som håller på att växa upp utan en med väldigt onda avsikter...

Den här filmen går alltså från att vara en "Superman"-kopia till en blodig och våldsam skräckfilm och det är ju en ganska udda mix måste jag säga. Jackson A. Dunn gör en obehaglig insats som balanseras av hans medverkan i extramaterialet där han är hur charmig och go som helst.

Det är dock något som hindrar mig från att verkligen uppskatta filmen. Jag vet inte riktigt vad det är. En grej kan ju faktiskt vara att grundupplägget - minus den onda touchen - är helt och hållet ooriginellt. En annan grej är att filmen inte riktigt överraskar. Grundpremissen sammanfattas i baksidetexten: "Tänk dig att ett barn från en annan värld kraschlandade på jorden, men i stället för att bli en hjälte visade han sig vara något mycket mer ondskefullt?" och därmed är upplägget och filmens utveckling satt.

En kul idé, ganska bra genomförd, men sen då?

Utöver ett kommentarspår finns det nästan en kvart med bonusar som i det stora hela är ganska rejäla utdrag ur filmen och lite skrap på ytan om några grundteman i storyn. Mest utfyllnad, är jag rädd.

1. James Gunn-favoriten Michael Rooker gör en liten, liten roll under eftertexterna. Kul, för rollen är riktigt bra!