Lyckad svart komedi med allvarlig botten

Ett sätt att beskriva "Jojo Rabbit" är att den handlar om en liten kille som har Adolf Hitler som låtsaskompis. Bara så kort beskrivet är det enkelt att se det absurt komiska i upplägget, men glädjande nog är "Jojo Rabbit" en film som sträcker sig bredare över både genrer och känslor. Att kombinera komedi med det djupt emotionella och allvarliga är en konst som kräver sin fingertoppskänsla, och den har fallit på denna films Hitler (Taika Waititi) som står för regi och manus när Christine Leunens roman "Caging Skies" filmats.

Nyazeeländaren Taika Waititi är i DVDKritik.se-sammanhang känd för "What we do in the Shadows" och "Thor: Ragnarök" men i bagaget finns även filmer som "Boy" och "Eagle vs Shark". Waititi kan sin humor (när han med maori-judisk härkomst fick frågan om varför han gjorde rollen som Adolf Hitler, svarade han: "Det är enkelt, hur kan man på ett bättre sätt be honom att dra åt helvete?") men det är även tydligt att han kan så mycket mer.

"Jojo Rabbit" handlar mycket riktigt om en liten kille som har Adolf Hitler som låtsaskompis. Killen, Jojo (Roman Griffin Davis), är en liten klen tioåring som gör sig redo att gå med i Hitlerjugend. Filmen utspelar sig nämligen i slutet av det andra världskriget och som så många andra tyska barn har Jojo vaggats in i nazismen utan att egentligen haft något val. Men Jojo är tämligen usel på det ungdomsläger han och andra barn deltar i. När han inte klarar av att vrida nacken av en kanin blir han sedd som en mes och får öknamnet Jojo Rabbit. I ett sista försök att vinna lite respekt - och givetvis triggad av Mållgan-Hitler - lyckas han spränga sig själv in på sjukhuset.

Han blir ingen barnsoldat men däremot finns det andra sätt att hjälpa till och han får sprida propaganda eller samla in metall till Hitler. Allting vänds upp och ned när det visar sig att hans mamma (Scarlett Johansson) gömmer en judisk tonårsflicka (Thomasin McKenzie) på vinden. Mamma Rosie berättar inte om sin hemlighet och Jojo berättar inte att han vet och sakta växer en relation mellan Jojo och flickan Elsa fram, vilket sätter enorma griller i huvudet på låtsaskompis-Hitler. För alla vet ju att nazist och en jude inte får umgås och att gömma judar är ett brott som bestraffas med döden - om sanningen kommer fram.

Filmen är stundtals absurt rolig med skruvade insatser från bland annat Sam Rockwell som nazikaptenen Klenzendorf och Stephen Merchant som Gestapomannen Deertz, men det som går in i mig är den emotionella delen av storyn som stötvis tar över mer och mer. De unga Roman Griffin Davis och Thomasin McKenzie tar plats och får Waititis förtroende att driva anti-hat-berättelsen framåt, och de klarar av det.

Man kan skämta om allt och i dessa tider är det kanske ännu mer viktigt att skämta om ondska och mörker bara för att visa hur jävla dumt det är, och där lyckas "Jojo Rabbit" verkligen träffa rätt.

En halvtimmeslång bakomfilm lyckas berätta lite allt möjligt om filmens tillkomst med djupdykningar i karaktärerna/skådespelarna. Det tenderar att bli det numera så obligatoriska ryggdunkandet, men det är lite små roligt att titta på också.

Det är även de borttagna scener och bloopers som ligger med. Det är tydligt att det är kul att göra en rolig film...

Ett kommentarspår med Taika Waititi ligger också med, vilket jag sparar till en annan tittning.

1. Christine Leunens roman kom 2008. Den har inte översatts till svenska. Det framgår av extramaterialet att romanen inte har de komiska inslag som filmen har.