Sentimentalt och härligt

Emellanåt dyker det upp små klipp ur "Seinfeld" i mitt Facebook-flöde. Någon lösryckt scen eller så och varje gång blir jag otroligt sugen på att se om hela serien. Inte lika ofta, men ändå ganska regelbundet, kommer det korta scener från "Friends" i flödet och även där blir jag enormt sugen på att se serien på nytt. Och efter att ha sett "Friends: The Reunion" så kan jag verkligen inte påstå att suget minskat!

"Friends", eller ja, "Vänner" som den ju ändå hette här, visades i totalt 235 avsnitt mellan 1994-2004. Den var definitivt en produkt av 90-talet som gjorde miljontals tv-tittare sugna på att hänga med sina bästa kompisar, dricka kaffe och ha allehanda diskussioner, problem och dråpliga äventyr. Man kan säga att formatet togs vidare av serier som "How I met your mother" och "Big Bang Theory" och för senare generationer än min har de serierna förmodligen samma funktion och värde som "Vänner" har för min.

Den här återföreningen är inte kopplad till något speciellt. Det är inte ett jämt jubileum sedan serien började eller slutade. Det är heller inte någon ny serie på gång och det här specialavsnittet är inte en fortsättning utan en nästan två timmar lång ryggdunkningsträff för de sex skådespelarna med minnen, tillbakablickar och en del hyllningar från alla möjliga olika håll.

Jag hade förväntat mig att "Friends: The Reunion" skulle vara lite av en besvikelse och att den skulle kännas så lång att den behövde delas upp på fler tillfällen. Så var det inte utan det är en tillfredsställande special som tuggar i sig sina 104 minuter på nolltid, och om man är lite blödigt lagd så blir det en del sentimentala tårar längs med vägen.

Specialen har lite olika delar som varvas med varandra. Till att börja med sammanstrålar Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry och David Schwimmer i en återuppbygd studiomiljö där de båda lägenheterna och Central Perk-kaféet finns så som vi minns dem. Här strövar de runt och minns det ena och de andra. De får även spela en ny version av kunskapsspelet som i serien ledde till att tjejerna förlorade sin lägenhet till killarna. En annan del är en intervju modererad av James Corden inför publik. En tredje del är en där de sex läser gamla manus. Till detta finns det även intervjuer med de tre skaparna av serien samt "Vänner"-minnen från både jättekända och totalt superokända människor.

Detta är inte så spretigt som man skulle kunna tro utan faktiskt ett smidigt och bra sätt att få med mycket och etablera seriens monumentala genomslag. Som jag skrev inledningsvis, jag blev oerhört sugen på att se serien på nytt. Jag är generellt sett inget större fan av sitcoms och följer inga moderna över huvud taget. "How I met your mother" och "Big Bang Theory" som jag redan nämnt trycker jag förbi när de visas. Men "Vänner", liksom "Seinfeld", hade något speciellt. Kanske är det en generationsgrej, men med tanke på den oerhört spridda grupp människor som uttalar sig om serien i specialen så tror jag inte att det är hela förklaringen.

För fans av serien är detta obligatorisk tittning.

1. Man får bita sig lite i läppen när man först ser vännerna på nytt för åldern har tagit ut sin rätt, och i vissa fall balanserats illa av kirurgiska och kemiska ingrepp som förändrat vissa utseenden på ett onormalt vis. Den enda som verkar ha åldrats helt naturlig är Matt LeBlanc som ser ut som hur man skulle kunna tro att hans pappa ser ut: lite gråare, lite rundare, men samma glada figur.

2. Några återkommande inslag är när de sex sitter runt ett bord och spelar utifrån gamla manus. Det är några klassiska sekvenser som de verkar ha otroligt lätt att hitta tillbaka till. I vissa fall lyfter dessa utsnitt hur bra manusen var och att karaktärsrelationerna var något över det vanliga. Inte konstigt att man som tittare investerade mycket känslor i serien när den gick.

3. Kommer det att göras liknande reunions för "How I met your mother" och "Big Bang Theory"? Det vet jag förstås inte och det är kanske inte helt omöjligt men det känns som att det inte kan bli samma snudd på rockstjärnehysteri kring de serierna. Kanske kring "Big Bang Theory", möjligen.

ANDERS JAKOBSON (2021-05-31)